Goede aanvulling als je de theorie achter 'Cosmos' beter wilt begrijpen

EenGeitje 04 december 2021
Begrijp mij niet verkeerd. De wereldberoemde ‘Cosmos: a spacetime oddyssey’ en de minder bekende ‘Cosmos: Possible Worlds’ zijn fan-tas-tische series. Beide laten zo’n almachtig gevoel achter. Maar dat komt vooral door de visuals. De structurering van het verhaal per aflevering is zo verschillend, dat het lastig is de onderliggende natuurkundige principes echt te leren kennen.

Dit boek is daarbij echt een geweldige ondersteuning, zonder dat je in een schoolboek aan het lezen bent. Zo snap ik principes als ‘dark matter’ en ‘dark energy’ beter, heb meer inzicht in de geschiedenis van de elementen en de verschillende soorten straling.

Ik las de Engelstalige versie, waardoor de charmes van Neil compleet tot z’n recht kwamen. Ik weet niet of het zich ook zo goed vertaald naar het Nederlands. Hij weet het luchtig te vertellen, gebruikt metaforen op een logische en niet-storende manier en zette me soms zelfsaan het lachen.

Een mooi kort en bondig boek om de theorieën en natuurkundige wetten langs te leren.

Meer recensies van EenGeitje