Heerlijke feelgood over dromen en vechten voor je eigen geluk

Eline H. 29 augustus 2022 Hebban Recensent

Marijke Vos (1985) begon haar carrière met het schrijven van blogs. Later deed ze met succes mee aan schrijfwedstrijden. In 2018 debuteerde ze met Ik kom je halen. Inmiddels zijn we meerdere titels verder en verschijnen er elk jaar wel een of twee nieuwe romans van haar hand. Haar meest recente boek verscheen onlangs onder de titel Eens in je leven.

'Met interessante wendingen weet ze het verhaal elke keer weer een andere richting op te sturen.' - recensent Eline

Als het goed voelt, waarom zou je dan nog langer wachten? Holly is tot over haar oren verliefd op John. Hoewel ze elkaar nog geen halfjaar kennen zijn ze al druk bezig met het plannen van hun bruiloft. Niets lijkt hun mooie dag in de weg te staan. Totdat Holly erachter komt dat ze al getrouwd is. Haar huwelijk in Las Vegas tien jaar geleden blijkt rechtsgeldig. Totdat ze gescheiden is zal ze niet kunnen trouwen met John. Dus zit er niks anders op dan de scheiding te regelen. Dat houdt in dat ze op zoek moet naar haar ex en gebeurtenissen uit het verleden opnieuw onder ogen moet komen.

Er wordt regelmatig verwezen naar de gebeurtenissen van tien jaar geleden. Als lezer weet je dus al dat het afscheid tussen Holly en haar ex Charlie niet goed verlopen is. Het duurt echter vrij lang voordat je als lezer de exacte details te horen krijgt. Dat maakt het soms een tikje langdradig.

Het is vanaf het begin duidelijk dat Holly en haar verloofde John verschillende achtergronden hebben. Het is dan ook niet voor niets dat Holly de ontmoeting tussen haar ouders en schoonouders zo lang mogelijk heeft uitgesteld. Het excentrieke hippiekoppel dat erg open is over hun seksleven tegenover de degelijke mensen die vooral bezig lijken te zijn met status. De situatie doet een beetje denken aan de tv-serie uit de jaren 90: Dharma & Greg. Het zou maar zo een inspiratiebron van Vos kunnen zijn. Ze heeft er in elk geval wel een eigen draai aan gegeven.

Wat betreft de personages blijft het daar niet bij. Er komen tal van figuren voorbij. Elk met hun eigen rol. Hier is veel aandacht aan besteed en dat merk je tijdens het lezen. De verhaallijn zit ook erg goed in elkaar. De verschillende scènes schetsen een goed beeld van Holly. Je ziet hoe ze zich langzaam ontwikkelt. Ze wordt zich steeds bewuster van haar eigen mening en wat ze in het leven wil bereiken. Dat maakt van Eens in je leven zoveel meer dan een liefdesroman. Het gaat over jezelf herontdekken en beseffen wat je eigenlijk wil met je leven. Wat wil je bereiken en hoe past jouw huidige leven bij dat doel?

Vos is erg gegroeid sinds haar debuut. De personages kennen meer diepgang en er is een duidelijke verhaallijn. Met interessante wendingen weet ze het verhaal elke keer weer een andere richting op te sturen. Ze noemt onder andere Lisette Jonkman, Chantal van Gastel en Jill Mansell als inspiratie, maar ze heeft inmiddels bewezen zelf ook in dat rijtje thuis te horen.

Meer recensies van Eline H.