Hartverwarmend, ontroerend en grappig!

Billie Pieters is een elfjarige jongen met maar één droom: een cabaretier worden. Hij doet niets liever dan het bedenken van de leukste grappen en pakkende slotzinnen. Er is alleen één probleem: Billie stottert.

Op school zegt hij zo min mogelijk en zijn grappen durft hij alleen aan zijn oma te laten horen, maar Billie kan zich niet eeuwig blijven verstoppen. Kiest hij voor de spotlight of blijft hij liever onzichtbaar?

Toen ik de achterflap las wilde ik hem gewoon heel graag lezen. Ik heb nog nooit een boek gelezen over iemand die stottert. Het boek gaat over Billie en over zijn eerste dag/jaar op de middelbare school. Je leest hoe hij het ervaart en hoe lastig hij het vindt, maar ook hoe hij groeit en dat hij er toch veel moois uit haalt.

“Dat is mijn grootste angst voor het Bannink Lyceum. Dat iedereen me uitlacht. Ik wil dat ze mét me lachen, om mijn grappen, niet om mijzelf. Maar ik kan geen grappen vertellen zolang ik stotter. Als ik dat wel doe, lachen ze om de verkeerde redenen, net als tijdens het kerstverhaal. Dan zou ik zelf de grap zijn.” -blz25-

Ieder hoofdstuk begint met een grap. Wat wel een leuke toevoeging aan het verhaal is aangezien Billie graag grappen maakt. En hij heeft één grootste fan, oma Let. Je kunt niet anders dan van haar gaan houden.

“Welk voorwerp in het klaslokaal is het nooit met je eens? De niet-machine.” -blz105-

Billie heeft een aantal vrienden gemaakt, waarvan Sigrid er eentje is. Die kent hij nog van zijn oude school. Iedereen zou een Sigrid in de buurt moeten hebben. Ik had het wel leuk gevonden om meer van haar te lezen.

“Mijn vader zegt altijd: Als je maar één voet voor de andere blijft zetten en je hoofd omhooghoudt, verandert het uitzicht vanzelf.” -blz258-

Ik ben van mening dat het goed is om dit soort onderwerpen terug te laten komen in een kinder/jeugdboek. En het mooie vind ik dat dit boek met humor geschreven is, maar het bevat zoveel meer. Het is hartverwarmend, ontroerend en grappig. Je kunt niet anders dan Billie in je hart sluiten.

Meer recensies van Eline Wilde-Noijen