In vuur en vlam

Eline Wilde-Noijen 02 oktober 2023
Yo!
Ingewikkeld hoor, het leven in de brugklas. Ben ik eindelijk een beetje gewend aan al dat huiswerk, gaan we op excursie naar de Weerribben. We mogen fijn gaan turven hoeveel oeverspinnen we zien, en waar de kikkerbeet groeit. Boeie! Dan is er nog Mark, maar wat spookt hij ineens uit met Vanessa?
Het ergste van alles is het nieuwe liedje van Daan. Iets met ‘TSJOE TSJOE WA, TSJOE TSJOE WA, TSJOE TSJOE WA WA WA….’ Dat leert hij op het kinderdagverblijf. Ik kan die juf wel schieten. Gelukkig gaan we gezellig bbq’en met de toneelgroep. Hoewel, gezellig…?

In vuur en vlam is het vierde deel uit de Lotte Laat Maar serie geschreven door Willeke Brouwer. Ik heb de voorgaande delen niet gelezen en dat kan eigenlijk prima. Al had ik wel verwacht dat ik echt dingen zou missen, maar je mist niets. Alleen aan het einde van dit boek lees je kleine samenvattingen van voorgaande delen, zoals hoe Lotte een puppy krijgt, of hoe Bart (vriend van Lotte’s moeder) in beeld komt en die wil ik nu natuurlijk ook lezen.

Het is wat chaotisch geschreven, maar zo gaat het ook wel in het tienerleven én in Lotte’s leven. Het stoort me gelukkig niet, maar zorgt ervoor dat ik het ook zo in mijn hoofd heb en kan ik me helemaal voorstellen hoe Lotte zich voelt. Het leven van een brugklasser gaat niet over rozen… ;)

De auteur is tevens ook de illustrator van dit boek, wat ik eigenlijk wel een leuk detail vind. De illustraties zijn vrij simpel getekend, maar zijn echt een toevoeging aan het verhaal en ziet er gewoon heel leuk uit.

Het boek staat vol met leuke weetjes. Want Lotte en haar bff Tessa gaan bijvoorbeeld naar een optreden van een klasgenoot (Mark!) die in een rockbandje zit en drummer is. Ze ‘grunten’ daar en als je geen idee hebt wat dat is, wordt het meteen heel fijn uitgelegd.

Ook neemt Lotte je mee in haar dagelijkse leven, zoals school, haar broertjes en met name Daan waar Lotte allemaal liedjes en dansjes mee moet doen, een hele ‘gezellige’ oma die op bezoek komt en ga zo maar door.

Omdat ik mede dankzij al het bovenstaande zo genoten heb van ‘In vuur en vlam’ en krijgt het boek 4 sterren van mij.

Ik denk dat dit boek zeker een aanrader is voor alle (bijna) brugklassers!

Meer recensies van Eline Wilde-Noijen