Uniekste boek van het jaar

Ellen Aerts 03 oktober 2020
Ik kan met de hand op het hart zeggen dat ik nog nooit een boek zoals dit heb gelezen.
Mijn Waarheid is een zogenaamd omkeerboek met twee covers en daardoor twee manieren waarop je kunt beginnen lezen. Je moet kiezen voor Nathan of Elias, beste vrienden en neven, die elk hun eigen versie hebben van de gebeurtenissen die hebben geleid tot de dood van Natalie, de bruid van Elias.
De twee mannen en Natalie trekken op de huwelijksdag naar een natuurpark, vlakbij het stadje waar Natalie is opgegroeid, en daar loopt het mis. Ze sterft, maar hoe en waarom? Nathans versie verhaalt hoe hij Elias een moord zag plegen door haar van de berg te duwen, een ravijn in. Elias verhaalt hoe Natalie te pletter is gestort na een ongelukkige val. Door deze unieke aanpak ervaar je zonder onderbrekingen of switchen van perspectief hoe de mannen dit beleven.
Ik betrapte mezelf erop dat ik een vooroordeel begon te krijgen tegen de andere man, en toen ik dat deel las, dat dit weer wijzigde. Bovendien zitten er zoveel hints in het boek, die pas later duidelijk zullen worden. De eigenlijke waarheid, die in het midden van het boek verborgen zit, verklaart alles. Ik werd zo meegezorgen door dit boek dat ik het niet opzij kon leggen, en moést weten wat er echt gebeurd is, en ook dat was nog een schok.
Mijn Waarheid is een voltreffer die nog lang blijft nazinderen. Een origineel gegeven, verpakt in een geweldig mooi format. Zowel het binnenwerk als de cover zitten prachtig in elkaar. Aanrader.

Meer recensies van Ellen Aerts