Aanrader voor jong en oud

Ellen Aerts 15 maart 2020
De Duistere School - het eerste deel uit deze reeks - was al een spannend boek dat mijn dochter en mij meegesleept heeft. Wij keken dan ook halsreikend uit naar het tweede deel, wat ons niet teleurgesteld heeft. Integendeel, dit boek is nog spannender dan het eerste, met scènes waar ik mijn dochter echt heb zien rillen van spanning.
Het verhaal gaat over het vroegere huis van Quinten, het hoofdpersonage in deel één, die in het midden van de nacht met zijn vader vertrekt uit Kraaidorp, waar het zich allemaal afspeelt. In datzelfde huis komt weken later een nieuw gezin wonen, waarmee de vroegere buurmeisjes en tevens hoofdpersonages Meike en Elisabeth het meteen mee kunnen vinden. De vier nieuwe buurkinderen kunnen goed met elkaar overweg. Op een avond gaan hun ouders in de buurt op bezoek, maar de oppas van dienst daagt niet op en de kinderen blijven alleen achter.
Op dat moment vindt er een vreemde aardbeving plaats; Wanneer de kinderen bij bewustzijn komen, is het hele huis veranderd in een verlaten, vervallen woning met afgesloten ramen en deuren die met geen mogelijkheid meer open te krijgen zijn.
In het midden van de woonkamer staat een oude zeemanskist. Wanneer die wordt geopend, breekt de hel los. De kinderen moeten al gauw vechten voor hun leven.
Dit boek is uitermate geschikt vanaf negen jaar, maar evengoed voor oudere kinderen die houden van spanning en griezel, zonder dat het gruwelijk wordt. Het einde is erg verrrassend en de epiloog doet alvast snakken naar deel drie, dat in 2021 zal verschijnen. Echte aanrader voor jong en oud, dat bovendien ook nog eens prachtig afgewerkt werd. De cover doet je watertanden, het binnenwerk bevat prachtige tekeningen die een beeld geven van hoe het huis eruit ziet.

Meer recensies van Ellen Aerts