Lezersrecensie

Durf jij nog op vakantie gaan?

Lysanne Hoksbergen (1986) verslindt al boeken sinds haar jonge jaren en ze was vaak in de bibliotheek te vinden. Dikwijls lag ze met haar leeslampje tot laat in de avond te lezen, met haar deken hoog opgetrokken, want ook toen kon een boek al niet spannend genoeg zijn. Lysanne Hoksbergen schrijft zowel korte als lange verhalen, maar wel allemaal thrillers, al dan niet met een verleidelijke toets. In 2023 schreef ze Dodelijk verlangen. Ik las haar nieuwste boek, Hels paradijs.

In Hels paradijs maken we kennis met Julia, de 40-jarige vrouw van Steven. Samen met hun 3 kinderen wonen ze in een groot huis met een prachtige mediterraanse tuin en een zwembad. Maar achter hun schijnbaar perfecte leventje schuilt een geheim. Iets donkers dat Leonie met zich meedraagt, opgesloten in haar binnenste. Af en toe wil dat monster eruit en rammelt het aan zijn tralies. Om haar verleden eindelijk onder ogen te zien en af te rekenen met haar demonen, besluit ze alleen op reis te gaan om alles op een rijtje te zetten. Ze vertrekt naar een paradijselijke plek in Egypte. Maar is haar paradijs wel zo helend? Of is ze eerder in de hel beland? Dat lees je in Hels paradijs.

De cover toont de sfeer van het verhaal. De zee, een volle maan, een vrouw loopt op het strand. Een plaatje dat perfect lijkt thuis te horen in je vakantiealbum. Maar schijn bedriegt. Grote barsten lopen als scheuren over het lieflijke plaatje heen. Het geheel ademt onheil uit.

Hels paradijs start met een waarschuwing voor triggers/traumatische gebeurtenissen. Zonder teveel in te gaan op deze triggers, om geen spoilers weg te geven, wil ik toch meegeven dat het fijn is dat hier rekening mee is gehouden. Want ik kan me voorstellen dat, als je zelf worstelt met bepaalde demonen, dit boek niet zo gemakkelijk te lezen is.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Leonie. We leren haar kennen in korte hoofdstukken. Het verhaal dat ze vertelt is een vrij kort verhaal, je leest er vlot doorheen. Een ideaal tussendoortje.

De auteur heeft een beeldende, poëtische schrijfstijl.

“De badhanddoek maakt een smakkend geluid wanneer hij de grond raakt.”

“Mijn haar druppelt de natuursteen om ons heen nat en mijn lijf doordrenkt het zijne.”

” Zijn bezorgdheid en teleurstelling klinken door in zijn aanrakingen.”

“Een schitterend samenspel van zon en zee vormt het kleurloze water tezamen met de wind tot een turquoise tint.”

Mijn eerste gevoel is dat ik niet zeker weet of ik dit gezin wel beter wil leren kennen. Vanaf het begin van het boek hangt er een onheilspellende sfeer en rond Julia hangt een donker aura. De auteur verstopt telkens kleine korrels zand als aanwijzingen over het verleden van Julia. Zo van die korrels die vervelend aanvoelen tussen je tenen. Het schuurt, maakt je onrustig. Je wilt meer weten, maar je krijgt niet meer. Het duurt een tijdje vooraleer de auteur je een blik gunt op het volledige zandstrand. Zo blijft er een voortdurende spanningsboog in stand.

De gedachten en gevoelens van Julia worden uitgebreid beschreven. Er is nauwelijks verandering in locatie en tijdsspanne. Er is weinig interactie. Het verhaal speelt zich vooral af in het hoofd en bij uitbreiding de rest van het lichaam van Julia. Er is weinig echte actie en toch houden haar gedachten en gevoelens je vast. Ze zuigen je in de scène.

Het verhaal is gekruid met thema’s als zussenliefde, trauma en de verwerking ervan, pesten en een burn-out.
Het einde is broeierig en zinderend. Gevolgd door een epiloog, waar ik omwille van spoilers, niet teveel over kan vertellen. Maar die wel een meerwaarde biedt aan het verhaal.

Hels paradijs neemt een trage start. Buiten wat vage gedachten over het verleden en een wat spannendere scène, gebeurt er niet veel. Eenmaal in de helft van het korte verhaal gaat de spanning ineens de hoogte in en weet de auteur je aan het boek vast te kluisteren. De psychologie die bij een trauma komt kijken wordt, via de gedachten en gevoelens van Julia, op een spannende manier neergepend. Op vlak van locatie en tijd verandert er niet veel, op vlak van denken en voelen des te meer. Via mooie zinnen en inzichten weet de auteur je uiteindelijk toch vast te houden tot het zinderende einde van het verhaal. Daarom krijgt Hels paradijs van mij 3,5 paradijselijke sterren.

Ellen Boutsen
Boekencast

Genre: thriller
Uitgever: De Verhalenfabriek
ISBN: 9789461099068
Uitvoering: E-book
Uitgave: mei 2024

Met dank aan De Verhalenfabriek voor dit recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.

Meer recensies van Ellen_Boekencast

Gesponsord