Lezersrecensie
Je bent nooit alleen!
Wat ooit als een hobby begon, is inmiddels uitgegroeid tot een fulltime job. Ryanne Veldkamp, die in Friesland woont, schrijft ongeveer 6 boeken per jaar en is dol op deadlines. Ze heeft vooral series geschreven: Vanuit Liefde, Water en Vuur, Het Matchduet en Breekpunt, maar schreef ook meerdere korte verhalen en stand-alones.
Roel Dirven is acteur, speelde mee in verschillende series, waaronder Het Huis Anubis en is te zien in verschillende musicals en films. Roel Dirven is naast acteur ook scenarist en leent zijn stem aan verschillende series en films als stemacteur. Hij kwam in contact met Ryanne Veldkamp toen hij haar luisterboek Vuurzee inlas. Zo ontstond Tot op de bodem.
Wanneer ik het boek uit de verpakking nam was ik onmiddellijk enthousiast over het prachtige ontwerp van Joss Berlioux. Een stad wordt weerspiegeld in het water met daarboven 2 schaduwen van hoofden met de neuzen tegen elkaar. De hele cover bestaat uit beige en zwarte tinten. Het boekblok is prachtig versierd met sprayed edges. Volledig zwart met in het beige de zin “Je kunt niet iedereen leren zwemmen”. Een zin die een rode draad vormt in dit verhaal.
Welk verhaal hoor ik je denken, wel…
In Tot op de bodem leren we 2 personages kennen. Enerzijds is er Bram die het overlijden van zijn vader niet verwerkt krijgt en daardoor vlucht in drank, drugs en uitgaan. Hierdoor komt hij uiteindelijk in een verslavingskliniek terecht.
Anderzijds leren we Maarten kennen, een therapeut die in zijn jeugd iets traumatisch heeft meegemaakt en ervoor wil zorgen dat anderen dit lot bespaard blijft. Deze 2 verhaallijnen komen uiteraard samen in dit verhaal. Op welke manier? Dat laat ik je zelf ontdekken.
In de omslagflap staat een fragment uit het boek dat onmiddellijk raakt. Nog voor je de personages leert kennen. De toon is gezet!
In 82 korte hoofdstukken vertellen Dirven en Veldkamp het verhaal van Maarten en Bram. Deze korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je door het boek heen vliegt. De grootte van de letters en het beige papier, in lijn met de cover, zijn aangenaam voor de ogen. Bij elk hoofdstuk staat de naam van het personage dat vanuit het ik-perspectief aan het woord is. Bram en Maarten wisselen elkaar voortdurend af, vaak eindigt het hoofdstuk met een kleine cliffhanger waardoor je wilt weten hoe het verder gaat. Zo ontstaat er een enorme vaart in het verhaal.
Aan het begin van het boek vind je een playlist met muzieknummers die bij het verhaal horen, vergezeld van een QR-code waardoor je de liedjes instant kunt beluisteren. Een heerlijk extraatje!
Het verhaal start met een proloog die zich een jaar eerder afspeelt. Dadelijk ingrijpend, vol emotie, met “Papa” van Stef Bos in de oortjes. Koud op je bord.
Misschien 1 minpuntje, er zijn tijdens het redigeren best wel wat foutjes achtergebleven in het boek. Misschien iets voor de redactie om mee te nemen. Een prachtig verhaal als dit verdient een foutloos parcours!
De auteurs hanteren een vlotte, beeldende schrijfstijl. Emoties zijn tastbaar en druipen van de pagina’s af. Inleven is geen probleem, er terug uitkruipen soms des te meer. Mede door thema’s als verslaving, identiteit, liefde, rouw, verlies, dood en geaardheid.
Je kruipt in de huid van een persoon die verslaafd is. Het gebruik, de wanhoop, de moedeloosheid. Maar ook de ontkenning, het vervreemden van wie je graag ziet en de fysieke klachten en aftakeling. Het worstelen, opgeven en vechten. Zowel voor de verslaafde als voor de omgeving. Dirven en Veldkamp hebben de personages diepgang gegeven. In hun zijn, hun emoties, hun manier van in het leven staan en de manier waarop ze in verbinding staan met anderen.
“Je kunt niet iedereen leren zwemmen. Sommigen houden watertrappelend hun hoofd maar net boven water, anderen blijven moeiteloos drijven en een enkeling zakt naar de bodem.”
Seksscènes worden op een mooie, respectvolle en beeldende manier beschreven en zijn een meerwaarde voor het verhaal. Met de nodige twijfels, onzekerheden, angsten, trauma’s en stemmen uit het verleden, maar met een verbondenheid die alles overstijgt.
“Inmiddels weet ik hoe belangrijk het is om te voelen. De goede, maar zeker ook de slechten dingen. En dat je misschien denkt dingen weg te kunnen stoppen, maar dat ze altijd een manier vinden om weer boven te drijven.”
“Gewoontes verander je alleen door ze te doorbreken.”
Tot op de bodem is een roman met een prachtig thema dat de nodige aandacht verdient. Het is een verhaal over mensen die, ondanks hun verleden, verbinding proberen te maken met anderen. Die proberen te leven, ondanks hun demonen. De personages worstelen, vechten, vallen en staan weer op. Nooit alleen, ook al is het soms eenzaam. Het is een verhaal vol rauwe emoties die je hart weten te raken. Je wordt deelgenoot en bondgenoot. Supporter, maar vooral ook vriend. Tot op de bodem is een boek waar je heel gemakkelijk inkruipt, maar heel moeilijk weer uitgeraakt. Daarom krijgt het van mij 4,5 sterren!
Ellen Boutsen
Boekencast
Genre: roman
Uitgever: April Books
ISBN: 9789464822977
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 352
Uitgave: september 2025
Met dank aan April Books (www.aprilbooks.nl) voor dit recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.
Roel Dirven is acteur, speelde mee in verschillende series, waaronder Het Huis Anubis en is te zien in verschillende musicals en films. Roel Dirven is naast acteur ook scenarist en leent zijn stem aan verschillende series en films als stemacteur. Hij kwam in contact met Ryanne Veldkamp toen hij haar luisterboek Vuurzee inlas. Zo ontstond Tot op de bodem.
Wanneer ik het boek uit de verpakking nam was ik onmiddellijk enthousiast over het prachtige ontwerp van Joss Berlioux. Een stad wordt weerspiegeld in het water met daarboven 2 schaduwen van hoofden met de neuzen tegen elkaar. De hele cover bestaat uit beige en zwarte tinten. Het boekblok is prachtig versierd met sprayed edges. Volledig zwart met in het beige de zin “Je kunt niet iedereen leren zwemmen”. Een zin die een rode draad vormt in dit verhaal.
Welk verhaal hoor ik je denken, wel…
In Tot op de bodem leren we 2 personages kennen. Enerzijds is er Bram die het overlijden van zijn vader niet verwerkt krijgt en daardoor vlucht in drank, drugs en uitgaan. Hierdoor komt hij uiteindelijk in een verslavingskliniek terecht.
Anderzijds leren we Maarten kennen, een therapeut die in zijn jeugd iets traumatisch heeft meegemaakt en ervoor wil zorgen dat anderen dit lot bespaard blijft. Deze 2 verhaallijnen komen uiteraard samen in dit verhaal. Op welke manier? Dat laat ik je zelf ontdekken.
In de omslagflap staat een fragment uit het boek dat onmiddellijk raakt. Nog voor je de personages leert kennen. De toon is gezet!
In 82 korte hoofdstukken vertellen Dirven en Veldkamp het verhaal van Maarten en Bram. Deze korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je door het boek heen vliegt. De grootte van de letters en het beige papier, in lijn met de cover, zijn aangenaam voor de ogen. Bij elk hoofdstuk staat de naam van het personage dat vanuit het ik-perspectief aan het woord is. Bram en Maarten wisselen elkaar voortdurend af, vaak eindigt het hoofdstuk met een kleine cliffhanger waardoor je wilt weten hoe het verder gaat. Zo ontstaat er een enorme vaart in het verhaal.
Aan het begin van het boek vind je een playlist met muzieknummers die bij het verhaal horen, vergezeld van een QR-code waardoor je de liedjes instant kunt beluisteren. Een heerlijk extraatje!
Het verhaal start met een proloog die zich een jaar eerder afspeelt. Dadelijk ingrijpend, vol emotie, met “Papa” van Stef Bos in de oortjes. Koud op je bord.
Misschien 1 minpuntje, er zijn tijdens het redigeren best wel wat foutjes achtergebleven in het boek. Misschien iets voor de redactie om mee te nemen. Een prachtig verhaal als dit verdient een foutloos parcours!
De auteurs hanteren een vlotte, beeldende schrijfstijl. Emoties zijn tastbaar en druipen van de pagina’s af. Inleven is geen probleem, er terug uitkruipen soms des te meer. Mede door thema’s als verslaving, identiteit, liefde, rouw, verlies, dood en geaardheid.
Je kruipt in de huid van een persoon die verslaafd is. Het gebruik, de wanhoop, de moedeloosheid. Maar ook de ontkenning, het vervreemden van wie je graag ziet en de fysieke klachten en aftakeling. Het worstelen, opgeven en vechten. Zowel voor de verslaafde als voor de omgeving. Dirven en Veldkamp hebben de personages diepgang gegeven. In hun zijn, hun emoties, hun manier van in het leven staan en de manier waarop ze in verbinding staan met anderen.
“Je kunt niet iedereen leren zwemmen. Sommigen houden watertrappelend hun hoofd maar net boven water, anderen blijven moeiteloos drijven en een enkeling zakt naar de bodem.”
Seksscènes worden op een mooie, respectvolle en beeldende manier beschreven en zijn een meerwaarde voor het verhaal. Met de nodige twijfels, onzekerheden, angsten, trauma’s en stemmen uit het verleden, maar met een verbondenheid die alles overstijgt.
“Inmiddels weet ik hoe belangrijk het is om te voelen. De goede, maar zeker ook de slechten dingen. En dat je misschien denkt dingen weg te kunnen stoppen, maar dat ze altijd een manier vinden om weer boven te drijven.”
“Gewoontes verander je alleen door ze te doorbreken.”
Tot op de bodem is een roman met een prachtig thema dat de nodige aandacht verdient. Het is een verhaal over mensen die, ondanks hun verleden, verbinding proberen te maken met anderen. Die proberen te leven, ondanks hun demonen. De personages worstelen, vechten, vallen en staan weer op. Nooit alleen, ook al is het soms eenzaam. Het is een verhaal vol rauwe emoties die je hart weten te raken. Je wordt deelgenoot en bondgenoot. Supporter, maar vooral ook vriend. Tot op de bodem is een boek waar je heel gemakkelijk inkruipt, maar heel moeilijk weer uitgeraakt. Daarom krijgt het van mij 4,5 sterren!
Ellen Boutsen
Boekencast
Genre: roman
Uitgever: April Books
ISBN: 9789464822977
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 352
Uitgave: september 2025
Met dank aan April Books (www.aprilbooks.nl) voor dit recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke recensie.
1
Reageer op deze recensie
