Praktisch werkboek

In Grip op je aandacht geven hoogleraar cognitieve psychologie Stefan van der Stigchel en journaliste Lotte Elbrink 49 heel praktische tips. Veel hiervan zullen je bekend voorkomen, maar een reminder kan zeker geen kwaad. De verrassendste tips vond ik: tip 19, hoe je zorgvuldig muziek moet kiezen die je laat concentreren (ingetogen, instrumenteel, trance) en je niet afleidt (nederlands- of engelstalig, je favoriete artiest); tip 25 die stelt dat gamen je leert het overzicht te bewaren; tip 26 hoe je je aandachts-spier traint, zónder concentratie-apps; en tip 29 die gaat over droedelen en de spinner. Het boek is 50% tekst, 50% lege bladzijden voor opdrachten of notities, en kun je als het werkboek bij de bestseller Concentratie zien.

Het niveau van de meeste tips is vrij basic, dus prima voor die lezers die nog niet zoveel van dit soort boeken gelezen hebben. Natuurlijk komen de bekende afleiders Social Media, email en telefoon veelvuldig (en bij herhaling) voorbij, maar het zou ook raar zijn om in een boek over aandacht daar géén aandacht aan te schenken!  Het laatste deel, over Marketing, gaat niet zozeer over jouw aandacht, maar hoe je de aandacht van anderen trekt en vasthoudt. Een spoedcursus marketing in 6 tips. Concentreren op je werk, en dan met name in de kantoortuin, is een nuttig deel. Maatregelen die je daar kunt nemen zijn ook in de thuissituatie bruikbaar: afspraken maken wanneer je echt niet gestoord wilt worden, noice-cancelling koptelefoon, stilteruimte (de badkamer? Die kan op slot...). Voor de gevorderde lezer raad ik het eerdere boek van Van der Stigchel aan: Concentratie.

Meer recensies van Elly Stroo Cloeck