Prachtige historische roman

Els Van Daele 19 februari 2024
Prachtig boek. Voor liefhebbers van historische romans. Het verhaal speelt zich af in Danzig en start in 1860. Johanna Berend, dochter van een gegoede koopmansfamilie keert met hangende pootjes terug naar huis nadat haar relatie met een pianist verkeerd is afgelopen. Daar verneemt ze echter tot haar ontzetting dat haar geliefde vader overleden is en dat haar oudste broer Theodor nu de touwtjes van het familiebedrijf in handen heeft. Hij is razend op zijn zus, heeft haar haar erfenis ontfutseld en behandelt haar heel slecht.

Johanna beseft dat alleen een huwelijk haar uit deze hachelijke situatie kan redden en ze wordt de echtgenote van de veel oudere scheepsbouwer Berthold Forster. Samen met hem hoopt ze een nieuwe moderne scheepswerf te kunnen uitbouwen. Maar dan keert Berthold’s zoon Pawel terug en dat compliceert de zaken.

We leren het hoofdpersonage Johanna kennen als een doelbewuste, vrijgevochten vrouw. Ze stuit op heel wat tegenkanting als ze haar echtgenoot wil helpen bij zijn bedrijf, want zakendoen is exclusief voor mannen en vrouwen worden geacht mooi te zijn en het huishouden te bestieren. Tot haar grote frustratie worden haar goede ideeën door de mannen gekaapt en mag ze niet eens bij de besprekingen aanwezig zijn.

We volgen het boek niet alleen vanuit het perspectief van Johanna, in elk hoofdstuk staat een ander personage centraal waardoor er heel veel verhaallijnen kunnen samenkomen en we ook de beweegredenen van de andere partij kunnen volgen. Zo gebeurt er ook heel veel in het huishouden van de oudste broer Theodor, wat ook het standenverschil in die tijd duidelijk maakt. De Berends zijn een oude gekende patriciërsfamilie en zijn gewend dat alles door hun bedienden wordt gedaan, bedienden die ze niet altijd netjes behandelen en die vaak de speelbal zijn van hun intriges.

Ik vind alleen de Nederlandstalige titel van het boek, De Scheepsdochter, ongelukkig gekozen. Nergens wordt duidelijk wie die scheepsdochter dan wel zou zijn, en als dit op Johanna slaat, klopt dit helemaal niet. Tenzij er natuurlijk nog delen op dit boek zullen volgen, wat ik wel vermoed en alles dan duidelijker wordt. De onmogelijke liefde waar op de cover naar verwezen wordt, komt immers ook niet uitgebreid aan bod en zal misschien later nog verder uitgewerkt worden.

De Duitse Anne Jacobs is een heel succesvol auteur van historische fictie, haar boeken uit de series Het weesmeisje en Het landhuis zijn bestsellers. Ze studeerde muziek en talen en werkte als lerares op een middelbare school.

Ik vond De scheepsdochter een schitterend boek, dat ik met heel veel plezier heb gelezen. Ik kijk al uit naar een vervolg erop en ga zeker ook nog andere boeken van deze auteur lezen.

Deze recensie verscheen eerst op In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com/2024/02/19/de-scheepsdochter/

Meer recensies van Els Van Daele