Een mooi en tijdloos verhaal over liefde en non-verbale communicatie

Els Van Daele 30 oktober 2023
Jordan Scott en Sydney Smith maakten samen al het prachtige prentenboek, Ik praat als een rivier, dat bekroond werd met een Zilveren Griffel.

Hun nieuwste prentenboek, De tuin van mijn Baba, is weer eentje om van te genieten. Het vertelt over de bijzondere band tussen een jongetje en zijn oma, zijn baba. Zijn oma heeft een moestuin met tomaten, komkommers, wortels… waarmee ze de lekkerste dingen maakt voor het jongetje. En als het regent, gaat ze regenwormen redden, die ze dan opnieuw vrijlaat in haar tuin.

Maar dan komt er een groot gebouw op de plaats waar baba’s houten huisje stond en ze komt bij het jongetje in de stad wonen. Nu is hij diegene die zijn oma ’s morgens een bakje met havermout en appelschijfjes brengt. En als het regent, gaat hij op zoek naar wormen, voor bij de kerstomaatjes die het jongetje voor zijn oma in een potje op de vensterbank heeft geplant.

Jordan Scott is een Canadese dichter en kinderboekenschrijver. Het bijzondere is dat het verhaal gebaseerd is op zijn eigen Poolse grootmoeder, zijn baba. Zij had hard geleden tijdens de Tweede Wereldoorlog en emigreerde na de oorlog naar Canada. Daar bezocht de auteur haar dan in haar houten huisje, ze sprak niet veel Engels, maar ze communiceerden door gebaren, aanrakingen en hun gedeelde liefde voor eten. En in nagedachtenis van zijn oma, pakken Jordan Scott en zijn kinderen nog altijd regenwormen op als ze ze zien.

Sydney Smith is een illustrator van kinderboeken. Hij woont in Nova Scotia met zijn vrouw en twee zonen.

De combinatie Jordan Scott/Sydney Smith zorgt voor een magische samenwerking of zoals ze het zelf zeggen: Smith is meer dan een illustrator of een ingehuurde kracht, maar eerder een visuele co-auteur.

Edward van de Vendel zorgde bij dit boek ook weer voor de Nederlandse vertaling, iets waar hij wonderwel in slaagde.

De tuin van mijn Baba is een mooi en tijdloos verhaal over liefde, non-verbale communicatie, de helende kracht van de natuur. Ik hoop dat deze auteur en illustrator samen nog vele boeken gaan maken, want mijn verwachtingen werden hier weer ruimschoots overtroffen.

Deze recensie verscheen eerst op In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com/2023/10/28/de-tuin-van-mijn-baba/

Meer recensies van Els Van Daele