Verhaal over inclusie

Els Van Daele 15 mei 2024
Dino’s voor Dylan is de Nederlandse vertaling van een Amerikaans prentenboek. Ellie wil graag vriendjes worden met haar klasgenootje Dylan, maar dat gaat niet zo makkelijk. Dylan praat immers niet en krijgt het soms moeilijk in de klas en moet dan in het snoezelhoekje gaan zitten. Gelukkig ontdekt Ellie dat Dylan dol is op dinosaurussen, dus besluit ze tekeningen van zijn favoriete dieren voor hem te maken. Ze denkt echter dat Dylan haar tekeningen niet wil, maar haar vader en Dylans ouders leggen haar uit dat alles voor Dylan wat anders werkt.

Dino’s voor Dylan is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar en draait om inclusie en vrienden maken, zelfs als dat een uitdaging lijkt. Het verhaal is zeker mooi gebracht en ik kan het alleen maar toejuichen dat dit onderwerp voor kinderen bespreekbaar wordt gemaakt en dat er aandacht wordt besteed aan klasgenootjes die het moeilijker hebben.
Maar toch voelde ik bij het lezen van dit boek precies sterk de Amerikaanse invloed, alles was een beetje té. Het verhaal van Dylan werd wel heel mooi voorgesteld en Ellie was wel een bijzonder aardig en lief meisje. Daardoor kwam het me soms wat geforceerd en te zeemzoetig over.

Maar gelukkig hebben kinderen daar allemaal geen last van, mijn zoontje vond het best een mooi boek en een heel fijn verhaal. En daar gaat het natuurlijk om, voor kinderen mag het misschien wat extra aangedikt worden als daardoor de boodschap beter overkomt.

Tracy Gulovsen, de auteur van dit boek, is een Amerikaanse kinderboekenschrijfster die in Missouri woont. De illustraties zijn gemaakt door Renate Potter en konden voor mij ook wat ingetogener, maar ook dat is misschien typisch voor Amerikaanse kinderboeken. Nochtans is Renate Potter wel een Nederlandse. Ze houdt van het maken van illustraties die je verbeelding aan het werk zetten en een lach op je gezicht toveren.

Dino’s voor Dylan is zeker een fijn prentenboek dat het mooie verhaal van inclusie brengt, voor mij had het alleen iets realistischer gemogen.

Deze recensie verscheen eerst op In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com/2024/05/10/dinos-voor-dylan/

Meer recensies van Els Van Daele