Prachtige illustraties, en groot dilemma voor Biem

Els Van Daele 12 april 2024
Het geheim van Biem is een bijzonder mooi avontuurlijk prentenboek voor kindjes vanaf 5 jaar.

Biem woont samen met zijn vader in een vuurtoren op een eiland. Zijn vader is de vuurtorenwachter en ook strandjutter. Net als Biems vader er niet is, raast er een grote storm. Een schip raakt in de problemen. Als Biem bij het schip aankomt, is de bemanning verdwenen maar vindt Biem wel een heel kostbare lading in het ruim. Hij besluit dit mee te nemen naar huis, maar dan moet hij helemaal in zijn eentje beslissen, of hij alles voor zichzelf zal houden of het toch zal vertellen.

Het boek laat heel goed het grote dilemma voelen waar Biem mee worstelt. Kan hij de schat niet voor zichzelf houden, hij is toch de eerlijke vinder? Maar hij beseft ook wel dat dat niet helemaal netjes is. En op het einde toont het boek ook heel mooi dat wie het goede doet daarvoor beloond wordt.

Het geheim van Biem is een volledig apart te lezen vervolg op een vorig boek van Ton Koene, De vuurtoren van Biem.

Ton Koene is freelance fotograaf en auteur van fotoboeken en prentenboeken. Hij woont zelf op een eiland, namelijk op Texel, waarnaar in het boek ook met een knipoog verwezen wordt. Hij geeft ook lezingen over fotografie en hoe veilig te werken in conflictlanden.

De illustraties zijn prachtig, die vooraan en achteraan zijn zo levensecht dat het wel foto’s lijken. Het leven op het strand en in de zee wordt heel mooi getoond.

Ik las dit boek samen met mijn zoontje en hij vond het ook geweldig. Fantastisch ook om te merken hoe jonge kinderen nog veel meer uit de tekeningen halen dan wij als volwassenen en hoe voor hen ook vooral de illustraties het verhaal vertellen.

Deze recensie verscheen eerst op In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com/2024/04/07/het-geheim-van-biem-ton-koene/

Meer recensies van Els Van Daele