Je daden bepalen hoe groots je bent

Els Van Daele 16 april 2024
Jij bent mijn grootste kleine vriend is een bijzonder mooi prentenboek dat kinderen leert dat het helemaal oké is hoe je bent. Hoe groot of hoe klein ook, het gaat erom hoe je vanbinnen bent en wat je toont door je daden.

Egel en Muis zijn elkaars allerbeste vrienden, maar soms speelt Egel ook met andere, grotere dieren en dan wordt Muis er pijnlijk aan herinnerd dat hij best wel klein is en dat sommige spelletjes voor hem niet zo goed lukken. Gelukkig ontdekt Muis dat klein zijn ook best handig kan zijn, zoals je kunnen verstoppen in een heel klein holletje als de hongerige vos achter je aanzit. En juist omdat hij zo klein is, slaagt hij erin een vogeltje te redden. Hij is heel groots door zijn daden. Een kleine muis kan ook dapper en sterk zijn.

Het boek is ook heel interessant om met kinderen te werken rond de begrippen klein en groot. Wie is groter, wie is kleiner? En hoe kan Muis toch Egels grootste kleine vriend zijn?

Ron van Maurik vindt het fascinerend hoe hij een papier tot leven kan brengen door een paar lijnen te tekenen. Zijn kunst is heel erg beïnvloed door zijn eigen kind, dat hem geleerd heeft dat de wereld waarin we leven helder en kleurrijk is. Hij leerde weer kijken door de ogen van een kind en dat vind je terug op elke bladzijde van zijn mooie prentenboek.

Mijn zoontje en ik genoten heel erg van het mooie, warme verhaal met de prachtige illustraties. Een aanrader voor klein en groot.

Deze recensie verscheen eerst op In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com/2024/04/16/jij-bent-mijn-grootste-kleine-vriend/

Meer recensies van Els Van Daele