Wat we doen voor de liefde

Els Van Daele 02 januari 2024
Jakob is bijna veertien en woont in een dorpje aan de grens van België en Nederland. Hij is verliefd op Julia, maar zij is het liefje van zijn broer Esse. Jakob vindt dat Esse niet genoeg oog heeft voor Julia en niet lief genoeg is voor haar. Esse droomt van een carrière als profvoetballer en daar moet alles voor wijken. Als Julia en Jakob ontdekken dat Esse betrokken is bij smokkel en een handel in verboden producten, wil Jakob graag naar Julia toe de held uithangen en raakt hij verstrikt in diezelfde duistere handel.

De cover geeft eigenlijk al prijs wie de hoofdpersonages zijn: ‘Julia’ en ‘ik’ staan in gele letters, ‘mijn broer’ bungelt er wat tussen.

Het boek bevat avontuur, spanning en romantiek en sommige plottwisten zie je niet meteen aankomen. En toch is het geen dik boek, alles speelt zich af tijdens een paar heel warme dagen in de zomervakantie, wanneer de kermis in het dorp is. En dat is misschien ook mijn enige puntje van kritiek, het boek had van mij best wat dikker mogen zijn, alles wordt nogal snel afgehandeld en sommige zaken had ik graag wat meer uitgewerkt gezien. Maar misschien zullen jongeren dat net goed vinden dat het boek niet zo dik is. En ik had persoonlijk ook liever een ander einde gehad, nu blijf ik wat verweesd achter.

Julia en mijn broer en ik is het vierde jeugdboek van Herman van de Wijdeven. Hij woont met zijn vrouw en zoon in het Belgische Turnhout, maar volgde de toneelacademie in Eindhoven. Hij werkte ook als acteur bij verschillende theatergezelschappen.

Herman van de Wijdeven heeft een heel mooi taalgebruik, prachtige zinnen die je nog eens wilt herlezen. Interessant is ook dat blijkt dat je als kind niet altijd alles weet van het verleden van je ouders en dat het soms heel bepalend kan zijn in welk deel van een dorp je geboren bent.

Deze recensie verscheen eerst op In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com/jeugdboeken/avontuur/julia-en-mijn-broer-en-ik/?fbclid=IwAR2KaWzKRWbuHpH2ZgxJfiFwiOdyauMfzL8Ty0zqT3r1egXNwVOndnV7elk

Meer recensies van Els Van Daele