Geen klassiek leesboek maar een puzzelboek

Els Van Daele 15 januari 2024
Klopjacht van Crimibox is een origineel concept. Het is geen klassiek leesboek, maar een puzzelboek. Je moet 80 puzzels oplossen om 20 moordenaars te vinden.

Elk van de 20 moordenaars heeft vier raadsels achtergelaten die typisch zijn voor hen. Zo moet je bij De Waarzegster handlezen gebruiken, bij De Logicus moet je, hoe kan het ook anders, logische puzzels oplossen. Bij De Romanticus zit de oplossing verstopt in romantische teksten… Als je een raadsel echt niet kunt oplossen, kun je aan de achterkant een tip lezen, maar die kost je wel punten. Op het einde van de 4 puzzels moet je je punten optellen en dan weet je of je de moordenaar ontmaskerd hebt en dus de slachtoffers en ook je eigen leven gered hebt.

Ik moet toegeven dat ik regelmatig een tip heb moeten gebruiken, vaak heb je na de eerste tip wel al een goede indicatie in welke richting je moet gaan zoeken, maar soms had ik ook nog de tweede tip nodig en soms zelfs de hele oplossing, ik ben dus een paar keer doodgegaan…

Het is een boek dat je niet in een keer hoeft te “lezen”, je kunt het af en toe oppakken om tussendoor wat raadsels op te lossen en wat moordenaars te ontmaskeren. Het enige nadeel is dat als je de raadsels in het boek zelf invult, je het maar één keer kunt gebruiken en dus niet aan anderen kunt doorgeven.

Crimibox is gevestigd in Gent en ze zijn intussen al wereldwijd bekend om hun detectivespellen en puzzelboeken. Klopjacht is het vierde boek dat ze uitgegeven hebben.

Ik vond het een goed gevonden concept en heel leuk om te doen, ik ga zeker nog boeken van hen proberen op te lossen.

(Deze recensie verscheen eerst op In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com/2024/01/15/klopjacht/)

Meer recensies van Els Van Daele