Virginia!

Els Van Haute 17 december 2019
Anders dan wij. Door Rindert Kromhout.

Een kijkje achter de schermen bij de Bloomsbury groep, door kinderogen. Eerder uitgegeven onder de titel: April is de wreedste maand.

In het voorjaar van ’41 verdwijnt Virginia Woolf, alleen haar wandelstok wordt aan de oever van de rivier gevonden. Angelica en haar oudere broer Quentin zijn verdrietig en in de war door het verdwijnen van hun tante. Dus doen ze wat kinderen van schrijvers en schilders doen: ze graven in hun herinneringen en schrijven een boek over hun leven en dat van hun tante.

Al snel blijkt dat wat Angelica zich herinnert niet altijd in overeenstemming is met wat Quentin nog weet, maar samen komen ze wel tot een sluitend verhaal. Terwijl Angelica vertelt en Quentin aanvult en opschrijft komen zij én wij meer te weten over de bekende volwassenen rondom hen. Opgroeien bij kunstenaars, vol vrijheid en artistieke stimulatie klinkt paradijselijk maar is niet altijd even makkelijk blijkt. Vooral Angelica heeft het moeilijk, met haar moeder Vanessa. Gelukkig is daar (was daar) de heks Wixerina (Virginia) die wel tijd voor haar maakt.

Tussen de hoofdstukken van het boek, dat de kinderen schrijven en wij lezen, komen hoofdstukken met de zoektocht naar Virginia. Het mooie is dat dit boek, doordat het een kinderboek is, een ongedwongen kijk geeft op kleurrijke levens die aan de lopende band buiten de lijntjes kleuren. Buitenechtelijke liefdes, liefde tussen gelijke geslachten, vrije opvoeding, leven zonder elektriciteit,… dat zijn allemaal dingen die voor de dorpelingen choquerend zijn maar voor de kinderen tot op zekere hoogte doodgewoon. Het zijn ook die dingen die de Bloomsbury groep voor ons extra boeiend maken, nu na al die jaren, nog steeds.

Onderwerpen als geestelijke gezondheid, feminisme, vaderschap, homoseksualiteit,… komen allemaal aan bod. Toch blijft dit een boek bijzonder geschikt voor kinderen. Daarnaast is het ook gewoon een prachtboek, een aanrader voor elke Virginia-fan. Een must read. Er zijn nog twee andere delen in deze reeks dus die ga ik nu gauw lezen…

Meer recensies van Els Van Haute