Lees dit boek!

Els Van Haute 22 mei 2023
De waarheid over seks. Plezier en gendergelijkheid op planeet Aarde. Door: Ellen Laan & Rik van Lunsen.

Wat een boek! Een must read voor iedereen: van jong tot oud, van seks-liefhebber tot seks-expert.

Ellen Laan ken ik als ‘godmother’ van de “Damn, Honey” podcast. Van haar leerde ik woorden als vulvalippen en clitkunde. Rik van Lunsen kende ik nog niet. Samen (Laan overleed jammer genoeg, tijdens het werken aan dit laatste boek, veel te vroeg) schreven ze de bestseller Seks! Een leven lang leren! en deze opvolger De waarheid over seks.

Oh man, ik heb zo veel bijgeleerd en dingen herkend die ik voelde/dacht maar waar ik nooit eerder over las. De titel van het boek zegt eigenlijk exact wat je kan verwachten: een eerlijk, niets ontziend, activistisch, feministisch, wetenschappelijk verantwoord boek boordenvol nuttige informatie en ontkrachting van mythes in verband met seks.

‘Seks’ als in wat seks echt is. Niet het heteronormatieve “pivven” wat veel mensen met tunnelvisie er onder verstaan. Seks gericht op plezier in plaats van op voortplanting. Met kennis van zaken over ons eigen lichaam en dat van onze eventuele partner. Want ja, ook soloseks wordt grondig besproken. En je kan pas fijne seks hebben als je weet hoe onze lichamen (en hoofden) in elkaar steken.

Lichamelijke opwinding staat in verbinding met opwinding in ons hoofd, niet masturberen leidt tot minder testosteron in de plaats van meer, squirten is eigenlijk een vorm van plasseks, vrouwen raken nog altijd vochtig opgewonden in hun menopauze, porno is “poor man’s sexual fantasies”, het grondplan van de geslachtsdelen is vrouwelijk, … En dat zijn nog maar een paar uitermate boeiende feiten.

Hou je potlood maar klaar, je gaat zo veel onderlijnen in dit boek. Boeken die je leven, de wereld veranderen; ik hou ervan. Dit is er één van. Giga ferme aanrader!

Meer recensies van Els Van Haute