Klassebak

Els Van Haute 18 juni 2019
Frankenstein van Mary Shelly door Maria Postema

Een klassieker van 1818 verteld/hertaald door Postema en uitgegeven bij Blossom Books. Dat is absoluut een applausje waard. De uitvoering is super mooi, een klassieker waardig, en het verhaal leest vlot, als een trein.

Door de vele films en andere afgeleiden van het originele verhaal denken wij allemaal wel te weten hoe het verhaal in elkaar zit maar dat blijkt niet echt te kloppen. Het is bijvoorbeeld niet ‘het monster’ dat Frankenstein heet maar wel zijn maker/ schepper. En dat is maar één voorbeeld.

Shelly schreef trouwens zelf (in 1831) een nieuwe versie van het verhaal. De vertelling van Postema is een combinatie van beide (op het einde van het boek legt zij goed uit wat, hoe en waarom). Deze versie is dus niet zomaar even een vertaling, het is een bewerking zonder afbreuk te doen aan de originele raamvertelling. Knap werk.

Het verhaal zelf blijft na 200 jaar actueel. We leven in een tijd waarin er nog steeds wetenschappelijke vooruitgang wordt geboekt en waarin ethische kwesties een heikel punt blijven. Daarnaast gaat dit verhaal vooral over liefde krijgen, of niet. En wat dat met een mens doet, ten goede maar ook ten kwade.
Het is een verhaal met een duidelijke waarschuwing en boodschap die nog steeds relevant zijn. Geweldig is ook dat het toen door een 18-jarig meisje is geschreven. Onvoorstelbaar indrukwekkend.

Deze imponerende versie, met groene stoffen kaft en zilveren opdruk, mag in geen enkele boekenkast ontbreken. Het origineel was al een klassieker en dat gaat deze versie ongetwijfeld ook worden.

Meer recensies van Els Van Haute