Boeiend en belangrijk.

Els Van Haute 15 maart 2024
Hormonen en vrouwen. Door: Estrella Montoya.

Wow, wat een boeiend boek. Ook wel even een waarschuwing: het is best een wetenschappelijk boek dus geen makkelijk tussendoor-boek.

Wat natuurlijk net goed is. Want over vrouwen en hun hormonen wordt er veel gezeverd maar is er (nog) niet zo veel geweten. Jammer genoeg. Ook niet door vrouwen, voor wie die informatie eigenlijk levensbelangrijk is.

Er is te weinig (wetenschappelijke) interesse en onderzoek en wat er wel geweten is wordt niet genoeg gedeeld. Ook omdat het een beetje een heikel onderwerp is: je wil bepaalde types van mensen (mannen) niet het idee geven dat er een probleem is met ‘hormonale vrouwen’.

Montoya bewijst met dit boek dat je nuttige informatie kan geven over hormonen en daardoor vrouwen empowert. Ze focust vooral op de grote hormonale veranderingen: puberteit, menstruatie, zwangerschap, (peri)menopauze,… Ze legt heel wetenschappelijk uit wat die veranderingen in je hoofd en lichaam teweegbrengen. Naast wetenschappelijke informatie krijg je ook getuigenissen van vrouwen die ervaring hebben met die fase in het leven.

Ik heb best veel bijgeleerd. Het stuk over zwangerschap heb ik als bewust kindvrije vrouw overgeslagen, dat van de perimenopauze heb ik met argusogen gelezen (ik ben namelijk 44).

Hopelijk opent Estrella Montoya met dit belangrijke boek de poort naar meer onderzoek en meer boeken, podcasts en lezingen over dit boeiende onderwerp!

Meer recensies van Els Van Haute