Troost.

Els Van Haute 27 december 2019
Zal ik ooit genoeg goed genoeg zijn. Helen van een door narcisme verstoorde moeder-dochter relatie. Door Karyl McBride.

Geschreven door een therapeute met 28 jaar ervaring, vooral met slecht functionerende gezinnen, die daarnaast ook praktijkervaring heeft als dochter van een narcistische moeder. Ze weet dus goed waarover ze praat en dat merk je.

Ik denk al langer dat ik een narcistische moeder heb en dat heeft dit boek voor mij bevestigd. Fijn is die bevestiging niet maar het mooie is dat dit boek je een uitweg biedt, door te werken aan jezelf want je moeder verandert toch niet.

In 3 delen wijst McBride je de weg: in deel 1 (herkennen van het probleem) toont ze je wat het probleem is en hoe je het kan herkennen. In deel 2 leer je hoe je door je moeder beïnvloed bent. En in deel 3 leer je loskomen van je ‘nalatenschap’. Het leest als een stappenplan bij rouw, er zijn verschillende fases en elke fase moet je door. Vooral de tweede fase in deel 3 (het verwerken van de gevoelens/rouw) is heel belangrijk en daar hamert McBride echt op. Ze legt ook uit dat dit de moeilijkste stap is maar als je die overslaat bereik je uiteindelijk niets. Voor je aan dat deel in het boek begint duidt ze al op het belang, wat een beetje overkomt als zichzelf wapenen tegen teleurgestelde lezers die zich na het lezen van dit boek niet geheeld voelen. Maar als je effectief dit deel leest begrijp je haar hameren. Hier draait het ook echt om.

Door middel van duidelijke theorieën, stappenplannen en veel praktijkvoorbeelden van cliënten krijg je een volledig beeld van wat het hebben van een narcistische moeder allemaal inhoudt. Vooral de getuigenissen van de vele andere dochters raakten me. Ze waren zo herkenbaar (het ontkennen, liegen, jaloers zijn, hoofdpijn hebben,…) en het gevoel niet alleen te staan doet zo deugd. Want vergis je niet: zeggen dat je moeder geen goede moeder is/was, is en blijft taboe. De herkenning, de tips en tricks; zo boeiend en hartverwarmend.
Ik heb ongeveer de helft van dit boek onderlijnd, dat zegt genoeg hé…

Meer recensies van Els Van Haute