Kort maar krachtig

EMBV 29 augustus 2020
Over een boek kun je met 95 pagina’s natuurlijk niet echt spreken. Het is dan ook een novelle, maar zeker niet minder spannend. We hebben het natuurlijk wel over het werk van Stephen King. Ik blijf het toch altijd knap vinden hoe de schrijver met zo weinig woorden zo’n heerlijke sfeer weet op te roepen.

Er gebeurt echt veel op zo’n korte tijd en ook alle details en alternatieve verhaallijntjes worden mooi uitgewerkt. Het gaat in de “Achtbaan”namelijk om het maken van keuzes. Stephen King neemt in “Achtbaan” niet uitgebreid de tijd om zijn hoofdpersoon toe te lichten, maar door de gebeurtenissen rondom de moeder van de hoofdpersonage Alan Parker, leefde je toch gauw mee.

De spanning zit er snel in en halverwege komt King met een aardige wending, waardoor het verhaal nog een duister kantje krijgt. De keus waar Alan voor komt te staan is verschrikkelijk en ik was benieuwd of King het tot het einde nog spannend kon houden, en dat was absoluut het geval. De laatste pagina’s waren erg spannend en de uiteindelijke ontknoping is helemaal in de lijn van het verhaal. Met zijn korte verhalen gaat King toch veel minder vaak te kort door de bocht met het einde. Gelukkig maar, want dit maakt “Achtbaan” absoluut het lezen waard.

Meer recensies van EMBV