Recensie Lustrum

EmmaVdB 20 oktober 2019
“Verleid door macht, verblind door ambitie, verraden door Rome”
Met deze zin op de achterkant van het boek, kan de inhoud van het boek en het leven van Cicero perfect weergegeven worden.
Lustrum is het tweede boek in Robert Harris’ trilogie over het leven en de carrière van Cicero, een zeer bekende Romeinse redenaar, politicus, advocaat en filosoof.
Harris heeft, na zijn studies aan de universiteit van Cambridge, gewerkt als journalist bij de BBC, als politiek redacteur van ‘The Observer’, als columnist bij ‘The Sunday Times’ en ‘Daily Telegraph’ en is bovendien ook schrijver van verschillende gerenommeerde fictie en non-fictie boeken. Hoewel Harris oorspronkelijk begonnen is met het schrijven van non-fictie boeken, is hij voornamelijk gekend voor zijn historische ficties. Verschillende van zijn boeken zijn al verfilmd en ook heeft Harris met zijn boeken al vele prijzen gewonnen.

Lustrum is het vervolg op Imperium en net als de twee andere boeken in de trilogie is het geschreven vanuit het perspectief van Cicero’s slaaf en goede vriend, Tiro.
Tiro was de persoonlijke secretaris van Cicero die hem begeleide in zijn persoonlijk en zakelijk leven en die alles wat belangrijk was, neerschreef. Dit vertelperspectief zorgt ervoor dat je alle redevoeringen, vergaderingen in de senaat en persoonlijke gesprekken als vanop de zijlijn mee kan volgen. Hierdoor kan je niet alleen de onrust op politieke vlak van dichtbij meemaken, maar ook de samenzweringen tegen Cicero en de verschillende beloften die toen gemaakt werden, worden zo aan het licht gebracht. Anderzijds krijgt de lezer door de ogen van Tiro ook een inzicht in het privéleven van Cicero en de spanningen tussen hem en zijn vrouw Terentia.
Het verhaal begint ‘in medias res’ met de moord op een jongetje, wat ervoor zorgt dat de lezer op het puntje van zijn stoel zit en je direct veel verder wil lezen. Deze spanning wordt echter snel afgebroken door verschillende langdradige passages met conversaties tussen de verschillende personages en veel historische context, iets waar Harris om bekend is. De verteltijd van het boek is tien uur terwijl de vertelde tijd een aantal jaar is, hierdoor krijgen lezers een breed overzicht van het volwassen leven van Cicero vlak na de dramatische gebeurtenis.
Het boek bestaat uit twee delen, één deel over Cicero tijdens zijn periode als consul in Rome, het andere deel gaat over wat er gebeurt nadat hij geen consul meer is, ook dit is chronologisch ingedeeld.

Aangezien het boek erg gedetailleerd is en dicht bij de historische waarheid blijft, zijn sommige passages vaak moeilijk te begrijpen. De vele namen van Romeinse burgers doen met enige voorkennis van de Romeinse geschiedenis een belletje rinkelen. Deze en andere Latijnse terminologie worden achteraan in het boek in een verklarende woordenlijst verduidelijkt. Het opzoeken, verstoort vaak de continuïteit van het lezen en haalt je uit het verhaal. Voorkennis van of interesse in de geschiedenis van het oude Rome zijn niet noodzakelijk maar komen zeker van pas bij het lezen van deze historische thriller. Persoonlijk vond ik dat de echte spanning, die er in het begin heel sterk inzat en die ik verwacht bij het lezen van een thriller, niet is blijven hangen. Wel zorgde de onrustige sfeer tijdens Cicero’s tijd als consul ook voor de nodige spanning, maar anders dan bij de gewone thriller. Ook werd het gebrek aan een climax goedgemaakt door het vertelstandpunt, waarbij het voelde alsof ik mee in de kamer met Cicero en Tiro de geheimen van de Romeinse elite aan het uitzoeken was en zijn fantastische redevoeringen mee voorbereidde.
Tot slot vind ik dat, hoewel het niet geen echte thriller is, het wel een zeer goed historisch boek is, dat een duidelijke kijk geeft op het leven van de fameuze Cicero.

Bibliografie
Harris R. (2009). Lustrum. Amsterdam: De bezige bij
Robert Harris (novelist). (18 oktober 2019) Geraadpleegd op 20 oktober 2019 via https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Harris_(novelist)
Lustrum (novel). (7 juni 2019) Geraadpleegd op 20 oktober 2019 via https://en.wikipedia.org/wiki/Lustrum_(novel)
A life in writing: Robert Harris (23 september 2011) Geraadpleegd op 20 oktober 2019 via https://www.theguardian.com/culture/2011/sep/23/life-writing-robert-harris