Lezersrecensie

Het Bommel-Verschiet

EricWijnen 11 april 2024
Marten Toonder, geboren op 2 mei 1912, is het meest bekend als schrijver en tekenaar van Olivier B. Bommel en Tom Poes. Die bekendheid is te danken aan zijn vernuftige omgang met woorden, dat woorden als minkukel en denkraam voortbracht, maar ook de verborgen maatschappijkritiek in de verhalen zijn daar een onderdeel van.
Na de oorlog werd Marten Toonder veroordeeld als collaborateur, maar later is hij onderscheiden met het verzetsherdenkingskruis; hij tekende anti-Duitse verzetsprenten en vervalste Duitse stempels. Ook waren de Toonderstudio's betrokken bij het opzetten van een illegale drukkerij in Amsterdam.
In 1965 verhuisde hij naar Ierland om zich helemaal op zijn verhalen te kunnen storten. In 2001 keerde hij terug naar Nederland, waar hij in Laren verbleef. In 2005 overleed Marten Toonder in zijn slaap.

Ronald Giphart, geboren op 17 december 1965, heeft een groot repertoire aan verhalenbundels, novelles en romans op zijn naam staan. Sinds 1992 verschijnt er jaarlijks wel iets van hem. Daarnaast is hij druk als dj op de radio, maar staat hij ook nogal eens op de buhne.

Ronald Giphart heeft de inleiding van dit boekje op zijn naam gezet. De inleiding is een gesprek van hem met ChatGPT over het verhaal en AI. Het geeft een redelijke indruk van waar AI op dit moment staat en toe in staat is. Persoonlijk merk ik dat AI nogal eens onzin aan het uitkramen is. Het probleem hier is dat je wel moet herkennen dat het onzin is, en daar zit direct de moeilijkheid: AI weet met zekerheid onzin te verkondigen!

In het Bommel-verschiet wordt Joost tijdens een picknick ontvoerd en moeten Tom Poes en Heer Bommel naar hem op zoek. Hun speurtocht leidt hen naar de stad Verschiet, waar alles geautomatiseerd lijkt te zijn. Maar als er goede dingen gebeuren zullen er ook slechte dingen gebeuren, zoals het verhaal ook laat zien.

In de maatschappij is nogal wat onrust ontstaan door de komst van AI. AI zal niet meer weggaan uit onze samenleving. Daarvoor wordt er door een heleboel bedrijven al veel teveel geld in gepompt. Zodat dit op wat voor manier ook tot een succes gemaakt zal worden. AI zal - zeker in het begin - de processen van met name de mensen met kantoorbanen veranderen. Betere ondersteuning, zodat processen makkelijker en efficiƫnter uitgevoerd kunnen worden. De manier waarop mensen werken zal dus gaan veranderen. Ik denk persoonlijk dat het hetzelfde zal zijn als met de introductie van de stoommachine en het internet. Sommige banen zullen verdwijnen, maar uiteindelijk brengt deze verandering meer werk met zich mee en niet minder; het is alleen ander werk. We hebben tenslotte tegenwoordig ook geen kolenboer meer nodig. Natuurlijk is het niet fijn voor de mensen die deze verandering moeten ondergaan, maar ik hoop dat zij er redelijk ongeschonden en met een betere baan uitkomen, dan hoe ze deze transitie ingingen.

Meer recensies van EricWijnen

Gesponsord

Dumouin wordt geconfronteerd met plekken waar nederlagen, crashes en rivalen een voedingsbodem bleken voor twijfels, frustraties en onzekerheden.