Anna en Charlotte

Erika Eggermont 17 augustus 2023
Het boek begint in 1913 waar we kennismaken met Anna en Charlotte. 2 meisjes die dezelfde leeftijd hebben maar een totaal andere opvoeding krijgen.
Charlotte woont op het landhuis van haar ouders en wordt klaargestoomd voor het huwelijksleven.
Anna woont samen met haar ouders en broers en zussen op het platteland. Doordat Anna naailessen gaat volgen kan ze hiermee een beroep leren en tegelijk ook meedraaien in het huishouden. Na WO1 ontvlucht Anna de armoede van het platteland en gaat ze haar geluk opzoeken in Berlijn.
Alles verloopt op rolletjes maar dan breekt WO2 uit.

“Anna en Charlotte” is onderverdeeld in 2 delen.
Het zijn telkens korte hoofdstukjes die afwisselend vanuit het perspectief van Anna en Charlotte vertellen. Hierdoor krijg je niet echt een band met de personages.

Katharina Fuchs is geboren in 1963. Ze was advocaat maar na het succes van dit boek heeft ze het roer omgegooid en is nu fulltime schrijfster geworden. Dit boek kwam uit in 2019 en is ondertussen al in verschillende landen verschenen. “Anna en Charlotte” is gebaseerd op het leven van haar grootmoeders.

Nadat ik de achterflap had gelezen was mijn verwachting redelijk hoog. Het contrast tussen armoede en rijkdom en het lot dat hen samenbrengt was voor mij een trigger om dit boek op te pakken.
Ik geef het boek 3 sterren omdat ik een totaal ander verhaal verwachtte. De laatste hoofdstukken is het alsof alles snel bij elkaar geschraapt werd om zo in een paar pagina’s een einde te maken aan het boek.

Meer recensies van Erika Eggermont