Het verzet

Erika Eggermont 26 april 2023
Ik heb dit boek mogen lezen voor de Hebban leesclub. Ik had van deze auteur enkel nog maar “Het Weeskind” gelezen
en omdat ik hier zo van genoten had, dacht ik dat dit boek ook wel zo goed ging zijn.

Dit boek gaat niet enkel en alleen maar over het verzetsmeisje maar over 3 sterke dames die alles doen om te overleven in de oorlog.
We maken kennis met Hannah, Lily en Micheline en haar broer Matteo.

Het boek is onderverdeeld in verschillende hoofdstukken, telkens geschreven vanuit een ander perspectief.
Door deze verschillende perspectieven in het boek, leer je de 3 dames allemaal beter kennen.

Hannah arriveert na haar vlucht uit nazi-Duitsland in België en kan dan logeren bij haar nicht Lily, die ze toch meer dan 10 jaar niet meer gezien heeft.
Lily is op dat moment nog niet echt bezig met de oorlog, maar probeert nog haar leven te leven zoals ze dit voor de oorlog deed.

Hannah raakt snel betrokken bij een verzetsnetwerk, geleid door Micheline en Matteo, broer en zus.
In ruil voor haar verzetswerk is haar een kans op ontsnapping uit het land beloofd.
Maar door een cruciale fout brengt ze het gezin van Lily in gevaar.
En dan is de vraag of Hannah haar fout kan rechtzetten.

Ik geef dit boek 3 sterren omdat ik het toch net iets anders had verwacht omdat de achterflap niet echt klopt met het verhaal.

Meer recensies van Erika Eggermont