Trage start maar erg van genoten!

Esmeralda 02 november 2020

Stel je voor: je bent samen met acht anderen gegijzeld… verleden. Het is niet de bedoeling dat je het overleefd…
Ieder heeft zijn of haar achtergrond… gay, zwaar gelovig of gothic, ze hebben weinig met elkaar gemeen… Eén is er al dood en het is niet ondenkbaar dat er snel iemand volgt… of nog een. Hoe lang duurt het voor je de groep loslaat en gaat vechten voor jezelf? Wat maakt dat je alle remmen vergeet en desnoods verandert in een beest om je eigen hachje te redden? Wat is een mensenleven waard als dat van jou op het spel staat? En hoe ga je het gevecht aan tegen de moordlustige ratten als de enige uitgang het raam is …
Dit is hun realiteit als ze in een leegstaande fabriek wakker worden en ontwaken in een nachtmerrie. Ze kennen elkaar niet en dat is ook niet wat ze willen. Er zal wel een vorm van redding komen. Toch? Krijgen ze de kans en de tijd om zichzelf te redden of is dat onmogelijk in het hol van de rat?
Ik volg Kim al een poosje op Facebook en vind haar stukjes goed geschreven maar ik las nog geen boek van haar hand dus de kans om haar nieuwste boek als één van de eersten te mogen lezen greep ik graag aan.
En eerlijk, in het eerste deel van het boek had ik daar een beetje spijt van. Het concept sprak me aan, de cover sprak me aan maar het boek pakte me niet. De schrijfstijl is prettig, niet te lange ingewikkelde zinnen, makkelijk leesbare korte hoofdstukken maar er was een hoop mysterie en onduidelijkheid over de personages en ik voelde me daardoor niet erg bij hen betrokken, ondanks dat hun situatie gruwelijk is.
Maar waar ik normaal gesproken een boek weg zou leggen als het me niet grijpt, was ik nu toch nieuwsgierig genoeg om door te lezen, en gelukkig maar.
Opeens wordt er meer duidelijk, krijg je meer te zien over het verleden en de vorming van het karakter van diverse personen en gebeuren er dingen waardoor je steeds dieper het verhaal ingezogen wordt en het steeds spannender wordt. Ik ging meeleven, meedenken en hoopte hard mee op een goede afloop, ook al leek een dramatisch einde onafwendbaar.
De uiteindelijke ontknoping zag ik niet aankomen (mega-pluspunt!) en past heel goed bij het verhaal.
Eindconclusie: trage start maar ik heb er toch echt van genoten!

Meer recensies van Esmeralda