" Vriendschap"

eveline2020 15 mei 2020
Ik citeer de schrijfster:
"Terwijl de golven constant stukken wrakhout en plastic flessen op het strand spugen en voetsporen worden uitgewist":

Voltrekt zich onder de tropische zon op een Caraïbisch eiland een onvoorspelbaar drama.
Het verhaal speelt zich af in een gesuggereerde beeldvorming over Curaçao, waarbij er bestaande namen van stranden, plaatsen en wijken worden genoemd. Door de fictie en de elementen in de vorige zin, ontstaat er een prettig leesbaar "vakantieboek", waarbij sommige hoofdstukken dwingen tot door lezen.
De rotsvaste vriendschap van de 11 jarigen, Sam en Tom en de "vriendschap" van expats, wordt door een navrante gebeurtenis, danig op de proef gesteld. De expats, waar ook de ouders van Sam en Tom bij horen, krijgt langzaam barsten,.......gaat onderling wringen,
misverstanden stapelen zich op, intriges worden bedacht, machtsverhoudingen laten zich gelden.
Er zijn verschillende personages, waarbij de rol van Elisa, de moeder van Sam, gedurende het verhaal evident blijft.

Veel thema's worden aangekaart, roepen vraagtekens op, maar door de "wervelwind"waarin het verhaal zich afspeelt, blijven de thema's zonder verdere verdieping.
Sommige ontwikkelingen zijn verrassend, fictie zegeviert.
De kracht van het boek zit in het feit dat de lezer nieuwsgierig blijft tot op het eind .
De titel "Expat exit " dekt de lading van het boek na het lezen zonder meer.

Meer recensies van eveline2020