Origineel verhaal, maar de uitwerking kon beter

Famkee1 25 juni 2020
De Stagiair gaat over de 42-jarige redacteur Katherine. Zij werkt al 20 jaar bij hetzelfde zakenmagazine, en krijgt op een dag te maken met de jonge, frisse, mooie stagiare Lily Lunt. Lily is toevallig (?) het nichtje van de nieuwe directeur van het magazine, en het is duidelijk dat ze grootse plannen heeft.

Katherine heeft, nog voor ze een woord met Lily heeft gesproken, haar oordeel over haar en haar generatie al klaar. De Snowflake generatie is volgens haar zwak, saai, en verwacht dat alles in het leven ze aan komt waaien. Lily zit vol met haat jegens Katherine, en vindt dat zij profiteert van de Snowflakes. De dames spelen een achterbaks spel met elkaar, waarin niet altijd duidelijk is wie nou de 'bad guy' is. Tegelijkertijd voelen ze ook een ziekelijke hunkering naar elkaar. Katherine wil niks liever dan gewaardeerd worden door Lily, misschien zelfs vriendinnen worden. Lily voelt zich ook erg eenzaam, zonder vriendinnen, en ziet hierin ook een kans voor zichzelf.

Het verhaal loopt steeds verder uit de hand, doordat Lily alles en iedereen om zich heen manipuleert. Ik vond het verhaal (behalve het einde) erg voorspelbaar, en zag dus al snel waar het zou eindigen.

Ik vond de afwisselende hoofdstukken (vanuit Katherine en vanuit Lily) erg interessant, wel jammer dat de hoofdstukken van Lily zo kort waren. Wel viel het boek helaas erg vaak in de herhaling. Zeker in de hoofdstukken van Katherine werd vaak genoemd hoe ze over de Snowflake generatie dacht, terwijl dit allang duidelijk was. Ook bleef Katherine qua gedachten 'vastzitten'. Steeds opnieuw was te lezen hoe ze op het ene moment enthousiast was over Lily, en vervolgens weer zéker wist dat ze iets kwaads bedoelde. Hier zat weinig beweging in, dat vond ik jammer.

Het verhaal vond ik erg origineel, en het was zeker geen vervelend boek om te lezen. Zeker het einde vond ik erg sterk en verrassend. Het had echter mijns inziens beter kunnen worden uitgewerkt. Er had bijvoorbeeld meer 'beweging' kunnen zitten in de gedachten en handelingen van Katherine. Ook had ik graag meer/langere hoofdstukken van Lily gezien.

Meer recensies van Famkee1