Niet overtuigend genoeg

Famkee1 09 juni 2020
'De therapeut', het debuut van de Noorse psychologe Helene Flood, vertelt het verhaal van een onzekere psychologe genaamd Sara. Sara woont samen met haar man Sigurd in een huis waar nog flink wat aan moet gebeuren. Sigurd, die een eigen architectenbureautje heeft, heeft hier weinig tijd voor. De praktijk aan huis is wel klaar, hier ontvangt Sara haar cliƫnten. Op een gegeven moment verdwijnt Sigurd, en blijft Sara alleen achter. Hierna volgen gesprekken met politie, familie, vrienden en anderen, en natuurlijk de ontknoping...

Helene, als psychologe zijnde, heeft Sara's gedachten erg realistisch weergegeven. Dit maakte Sara als personage erg geloofwaardig: ik vond haar (vele) gedachten en twijfels logisch verwoord. Naast Sara waren er ook andere interessante personages, maar deze werden helaas alleen oppervlakkig behandeld.

'De therapeut' was voor mij op veel vlakken niet overtuigend genoeg. Er werden gedurende het boek erg veel details gegeven. Dit vond ik een positief maar ook een negatief effect hebben. Dankzij de vele details kreeg ik als lezer een goed beeld van omgevingen en situaties. Aan de andere kant verzandde het verhaal af en toe in de details, waardoor de echte ontwikkelingen in het verhaal uitbleven of naar de achtergrond verdwenen.

Verder vond ik de verdeling van spanning niet goed werken. Gedurende het boek waren er een paar spannende momenten. Deze werden, naar mijn mening, niet goed opgebouwd, waardoor de spanning zo weer voorbij was. Op meerdere momenten in het boek moest ik moeite doen om te blijven lezen. Misschien kwam dit ook doordat ik een spannende thriller had verwacht, dat was het niet. De laatste tachtig bladzijdes daarentegen vlogen voorbij. In dit stuk ging het opeens heel snel, en vlogen de nieuwe elementen en ontdekkingen voorbij. Kortom, de spanning had wat mij betreft beter kunnen worden verdeeld.

Meer recensies van Famkee1