Juridische race-tegen-de-klok-verhaal

Famkeleest 11 augustus 2020
‘Doe wat ik zeg of ik schiet een kogel door je rug.’
De eerste zin van De verdediging van Steve Cavanagh, het thrillerdebuut van de Amerikaanse auteur zet gelijk de toon van het boek. De verdediging is het eerste deel van de Eddie Flynn-serie, een juridische thriller-reeks over de voormalige oplichter/straatvechter en tevens strafrechtadvocaat.

Fraude, chantage en moord: Eddie Flynn weet er alles van. Met zijn succesvolle oplichtingspraktijk kwam hij vroeger vaak in aanraking met de duistere onderkant van de samenleving. Na verloop van tijd beterde hij zijn leven en besloot rechten te gaan studeren en ging voor de strafrechtadvocatuur. En als advocaat leert Flynn dat de zogenaamd keurige bovenwereld soms net zo slecht kan zijn.

Eddie Flynn moet onder dreiging de Russische maffiabaas Olek Voltsjek verdedigen in de rechtszaal. Hij staat terecht voor opdracht tot moord van een van zijn bendeleden. Weigeren is geen optie: ze hebben Flynns’ dochter ontvoerd. Hij krijgt 48 uur om zijn taak te volbrengen – en geen minuut langer. Een race tegen de klok, spannend!

Alhoewel het verhaal gelijk begon met de gewelddadige kidnapping van Eddie Flynn, had ik even nodig om in het verhaal te komen. Vooral aan het begin waren veel omschrijvingen van de omgeving, de bad guys en de rechters en van het (naar moet ik aannemen) prachtige gerechtsgebouw in New York. Dat haalde af en toe de vaart uit het verhaal, zeker in het begin. Maar na verloop van tijd werd dat helemaal goed gemaakt.

Het verhaal speelt zich grotendeels af in de rechtszaal, waar Eddie Flynn geheel onvoorbereid moet pleiten voor de onschuld van de machtige en beruchte maffiabaas. Én hij heeft nog een projectje on the side. Al snel wordt duidelijk dat hij een ervaren, slimme en sneaky advocaat is. Het is vaak spannend of hij ergens mee weg komt of juist een uitweg weet, maar hij heeft een grote overtuigingskracht. Tikkeltje onrealistisch is het wel, maar zeker vermakelijk om te lezen.

Ondertussen tikt de tijd genadeloos door. Dat is wat het verhaal spanning geeft & maakt dat je door móet lezen om te zien of Flynn zijn dochter kan redden. Een klassiek race-tegen-de-klok-verhaal met een setting in de rechtbank: ik hou er wel van! Ik ben blij dat ik de serie ben begonnen, en hoop snel door te lezen, want ik ben benieuwd naar wat Eddie Flynn nog meer gaat meemaken & wie hij allemaal gaat tegenkomen in de rechtszaal!

Meer recensies van Famkeleest