Fijne historische Nederlandse feelgood!

Famkeleest 08 maart 2022
'Het koetshuis' is het eerste deel in de Landgoed Rosaville-serie van Karin Quint: een hele fijne historische feelgood over een Nederlands landgoed. Een landgoed waarin geheimen, romantiek en mysteries huizen...

Het hoofdpersonage Laura is een pas afgestudeerd historicus en is op zoek naar haar eerste echte baan. Ze woont met haar stiefvader en moeder Marian op landgoed Rosaville. Haar lieve stiefvader heeft een zomerbaantje voor Laura geregeld, en wel bij TomBoy TV: een bekende televisiemaatschappij. Ze mag het persoonlijk archief van de mysterieuze maar fameuze baas uitpluizen. Laura zit niet direct op deze klus te wachten, maar kan zo wel wat werkervaring op doen en solliciteren naar een 'echte' baan.

Ondertussen doet Laura's oma een bekentenis over een vroegere geliefde op haar ziekbed: na haar sterven gaat Laura op onderzoek uit. Wie was deze man en waarom is hij niet haar opa geworden?

Van tevoren dacht ik dat dit een puur historisch verhaal zou zijn, maar dat is helemaal niet zo! Verrassend is dat het boek voornamelijk in het 'nu' afspeelt en Laura voornamelijk zelf onderzoek doet naar het verleden van haar oma. De afwisseling tussen het heden (Laura's baantje bij TomBoy TV en toch wel interessante baas, maar geheimzinnige stukken) en het verleden (de mysterieuze maar onbekende geliefde van Laura's oma) is leuk en maakt nieuwsgierig om steeds verder te lezen.

De schrijfstijl van Karin Quint is erg vlot, het begint met een grappige proloog en het is erg leuk dat de setting van het boek in Nederland is. Het begin was anders dan ik had verwacht, maar dat is juist positief! Er zitten zeker verrassende elementen in het verhaal, en je slaat het boek dicht met een goed gevoel: echte feelgood dus! Fijne personages waarmee je mee kan leven, een hele lieve stiefvader, een aanwezige zus die altijd voor haar klaar staat en een moeder waarmee ze niet zo'n hechte band lijkt te hebben.

Het vervolg komt al snel uit, in mei, en daar ben ik zeker nieuwsgierig naar gemaakt! Dit boek mocht ik lezen met de leesclub van LS Amsterdam, georganiseerd door Ilona.

Meer recensies van Famkeleest