Beklemmend, razend snel en ongelooflijk goed: een nieuwe Pollock!

Feline 10 december 2020
Tik tak… tik tak… een vrouw met een bomvest. Een meisje met een relatie. Wat deel jij op het internet?

Amy en Cat weten allebei hoe het is om in de spotlights te staan. Of komen daar in ieder geval achter. Amy is een streamer, ze deelt haar emoties via de app ‘Heartstream’. Haar volgers kunnen via de app haar emoties meevoelen. In het geval van Amy volgen ze haar, omdat zij het hele ziekteproces van haar moeder streamt. Wat ze niet doorheeft, is dat ze haar achtervolgen… zelfs tot de uitvaart van haar moeder.

Wanneer Amy thuiskomt, is er zelfs een volger bij haar ingebroken! Wat Amy echter niet weet, is dat deze vrouw helemaal geen volger is, maar om een andere reden bij haar in huis zit. Wat wilt deze vrouw? Waar is ze naar op zoek, maar vooral: waarom heeft ze een bomvest aan?!

Cat is fan van een superpopulaire boyband. Samen met een goede vriendin houdt ze de complottheorie in leven dat twee van de leden een relatie met elkaar hebben. Wat echter heel moeilijk geheim te houden is, is dat dat Cat zélf met een van de leden gaat. Wat als dit uitkomt? Hoe zal iedereen reageren, inclusief haar vriendin, inclusief haar vriendje?

In eerste instantie ontving ik dit boek in PDF-format. De bedoeling was het boek af te drukken, want ‘online’ lezen vind ik niet plezierig. Na de eerste 60 pagina’s op papier gelezen te hebben, heb ik direct het hele boek vanuit het PDF-bestand uitgelezen, want wát kan Pollock schrijven! Over Wit Konijn/Rode Wolf was ik ook ontzettend enthousiast en de vraag was niet of Heartstream goed zou zijn, maar hoe goed. En één ding is weer zeker: Pollock weet je in zijn wereld te plaatsen, het geloofwaardig te laten lijken, je te confronteren en te verbijsteren.

Het hele boek wisselen de ‘Cat’ en ‘Amy’ hoofdstukken elkaar af, tot het einde, waar duidelijk wordt wat er gebeurd is en waarom dat juist nu, na de uitvaart van haar moeder, tot uiting komt. Alles, zonder dat het ook maar op één moment langdradig wordt, of te snel gaat. Net als bij WK/RW eindigt het verbazend, sla je de laatste pagina nog eens terug en nog eens om, omdat Pollock op het hoogtepunt eindigt. Geen woord teveel, geen woord te weinig. Kippenvel gegarandeerd.

Een echte aanrader!!

Meer recensies van Feline