Spannorama

Ferry76Visser 03 december 2023
Tijdens Comiccon in de jaarbeurs in Utrecht kocht ik vol verwachting ‘Spannorama’ van Anaid Haen en Django Mathijssen. Mijn enthousiaste hoop werd meer dan waargemaakt. In mijn ervaring laten deze verhalen op een meesterlijke manier zien hoe belangrijk het is om vragen te stellen, hoe leerzaam het is voor volwassenen om naar de verwondering van kinderen te luisteren en dat waarheid flexibel is.
‘Schildgriet’ is meesterlijk! Met lyrische precisie en de juiste symboliek is dit beeldend een meeslepend en spannend verhaal, met een hoofdpersoon waar je als lezer alleen maar van kan houden. En het nodigt de lezer uit om na te denken over het gebruiken van talenten op persoonlijk en maatschappelijk niveau. Dit wordt glashelder en krachtig getoond met een motief dat dit pareltje voor mij tot literatuur maakt.
Daarnaast laten deze verhalen steeds een pure betrokkenheid zien bij maatschappelijke situaties of gebeurtenissen. Een voorbeeld hiervan is ‘Het fixen van Noord-Hierzo’. Ik zal het kort houden door te zeggen dat dit verhaal Disney & Pixar filmwaardig is. Het is heftig, confronterend en ook vertederend en liefdevol.
En ook in ‘Mosasaurus’ is deze betrokkenheid te zien. Alleen is deze meer gericht op natuurbehoud. Dat maakt het actueel. De benadering van de auteurs van de thematiek is spannend, humoristisch en liefdevol. Het is een verhaal dat eigenlijk in iedere klas voorgelezen zou moeten worden.
En zo wordt ‘Spannorama’ een boek dat de verwachting waarmaakt. De verhalen in deze bundel laten zien dat pure betrokkenheid bij gebeurtenissen of situaties mogelijkheden geeft. Toegankelijk voor alle leeftijden en met sterke beelden laat ‘Spannorama’ zien hoe verwondering en vragen stellen belangrijk zijn.

Meer recensies van Ferry76Visser