Een verhaal vol keuzes en mysterie in een steampunk setting

Fhandom 04 juni 2022
Mystanica is een bijzonder boek waarbij de lezer kiest hoe het verhaal verloopt en eindigt. Je wordt voor keuzes gezet en ontdekt verderop in het boek wat de consequenties daarvan zijn. Daardoor is de leeservaring voor iedereen anders. Als lezer bepaal je niet alleen hoe het verhaal verloopt, ook zit er in Mystanica een systeem van nevelenergie. Sommige keuzes kosten energie, andere leveren energie op. De vraag die daarbij telkens als lezer door je hoofd speelt is: kan ik nu wel veroorloven om hier mijn energie aan uit te geven?

Het verhaal speelt zich af in Mystanica, een stad vol robots en machines. Het heeft veel steampunk invloeden; grote fabrieken, stalen buizen, een monorail die door de hele stad loopt en allerlei soorten en maten robots. Door de vele keuzes proef je elke keer een ander deel van de stad en wat zich daar afspeelt. De personages in het verhaal zijn goed neergezet. Sommigen gehuld in mysterie, anderen trouw en loyaal. Nevel, de hoofdpersoon, is een nieuwsgierig figuur die door het verhaal heen zich ontwikkeld tot iemand die doet wat er gedaan moet worden. Natuurlijk heb je als lezer invloed op welke keuzes ze maakt, maar toch behoudt ze haar eigen karakter.

Arentsen is met Mystanica nog een stap verder gegaan dan haar eerdere boek Fort Enigma. Ook daarin moest de lezer keuzes maken, maar bij Mystanica draait het hele boek om beslissingen. Elke richting die je kiest onthult weer andere informatie. En toch klopt het verhaal bij welke richting je ook kiest, er is samenhang. De keuzes die je maakt zorgen soms voor een andere blik op een dreigend probleem dat zich in Mystanica onthuld en natuurlijk op welke rol Nevel daarin speelt. Met Mystanica heeft Arentsen een uitzonderlijk boek neergezet, waar je als lezer door de vele keuzes wordt geprikkeld om het nogmaals te lezen, want misschien ontdek je dan wel weer andere dingen.

Meer recensies van Fhandom