Een Marc-iaanse thriller

Filip Bastien 21 oktober 2022 Auteur
Ronald Lauwers, een grijze mus, ontdekt na een zware storm een verborgen nis met een blikken trommel.
Het blijkt een schilderij te zijn, geschilderd door Adolf Hitler. Ronald hoopt er een centje mee te verdienen, maar zijn vrouw Rosie wil het doek het liefst verbranden.
Had Ronald maar geweten dat de vondst van dit schilderij oude demonen zou wakker schudden! Wanneer de man zijn licht gaat opsteken bij veilinghuis Kampoen & Druyts om het te taxeren, beweert een deskundige dat het doek vals is. Ronald kan zijn oren niet geloven en zoekt andere geïnteresseerden. Al snel belandt de arme ziel in het vangnet van extreem-rechtse krachten en criminaliteit.
Gelukkig zijn er enkele beschermengels, waaronder Griet, de kokette overbuurvrouw, die een oogje in het zeil houdt, Eduard Druyts, de welgemanierde veilingmeester en Rosie, Ronalds vrouw.
Een belangrijke rol is toebedeeld aan Zyolkowski, de specialist van het veilinghuis, die zich als een nijlpaard in een kristalfabriek door dit verhaal scheurt: nu eens de held, dan weer de grootste bullebak van Bullebakland.
Sofie, de secretarresse van het veilinghuis zorgt voor een streepje romantiek.
De spanning in dit verhaal komt voort van de geheimzinnige TdK, maar wie of wat dit is, mag ik niet vertellen...
Een dikke vijf voor dit superspannende, lekker lezende verhaal.

Meer recensies van Filip Bastien