Spannend tot op het einde

Filip Bastien 01 november 2022 Auteur
Merel wordt op de parking van een wegrestaurant in Frankrijk achtergelaten door haar psychopatische levenspartner Patrick. Voor Merel is het duidelijk: alweer speelt Patrick een sadistisch spelletje met haar. Straks pikt hij haar vast weer op 'als teken van goodwill'. Zover laat ze het niet komen. De maat is vol.
Met de hulp van een vrouwelijke vrachtwagenchauffeur komt ze terug in Belgiƫ. Snel maakt ze haar kamer leeg en bij haar zoektocht naar haar laptop (die hij tegen haar wil had weggestopt met als doel haar te isoleren) doet ze een vreselijke ontdekking. Verstijfd van de angst vlucht ze uit het huis weg.
Merel zoekt een veilig onderkomen bij Emma en Joris, vindt werk en pakt haar leven weer op.
Op een dag staat de politie aan de deur. De oude demonen komen weer tot leven...

Dit boek is een pageturner. Al van de eerste bladzijde word je als lezer bij de keel gegrepen en je wordt pas losgelaten als je de laatste zin van het verhaal hebt laten bezinken. Een thriller met afgehakte handen hoef je van dit verhaal niet te verwachten. Psychologische manipulatie is soms erger dan fysieke verminking. Dat de auteur daarmee ervaring heeft, blijkt duidelijk. (Viviane Gerrits studeerde gezinswetenschappen en gezondheidspsychologie.)

Viviane Gerrits heeft een zeer vlotte schrijfstijl. Een minpuntje: de auteur legt soms zaken uit die geen uitleg hoeven. Soms vloekt ze tegen het show-don't-tellprincipe. Dat gebeurt echter niet zo vaak en het stoorde me niet omdat het verhaal zo spannend is. Trouwens: bepaalde lezers hebben dat beetje extra uitleg graag.
Persoonlijk heb ik te weinig kritiek om haar die vijfde ster te onthouden. Dit boek is een aanrader.

Meer recensies van Filip Bastien