Psychologisch verhaal over een ziekelijke relatie tussen moeder en dochter!

Fieke van Steenis 01 december 2021
Het leven noemen is een sterk debuut van Aisha Dutrieux!

Het boek neemt ons mee in het leven van Mira en Vera, we ontdekken al vrij in het begin dat de relatie tussen Mira en Vera niet is zoals hij moet zijn zijn.
Mira lijdt aan het syndroom Munchhausen by Proxy en maakt haar dochter Vera opzettelijk ziek door haar medicatie te geven die zij heeft ontvreemd van cliënten die zij verzorgd in de thuiszorg en zelfs van haar eigen moeder.

Als Mira een burn out krijgt op latere leeftijd gaat zij in therapie. Door deze therapie beseft Vera dat de jeugd die zij had niet een normale jeugd was.
Vera probeert bij haar moeder en uiteindelijk ook dementerende oma het gesprek over haar jeugd aan te gaan. Haar moeder gaat hier niet op in, weigert Vera gegevens te verstrekken over de ziekenhuizen waar ze als kind heeft gelegen. Mira leeft inmiddels in een virtuele omgeving op internet waar zij inmiddels in één grote leugen leeft.
De band tussen moeder en dochter verslechterd steeds meer!
Als Vera op de begrafenis haar moeder door ziet slaan en duidelijk de vrouw ziet die zij is, verbreekt zij alle banden.

We lezen het boek in afwisselende tijdsbestekken en perspectieven, Het verhaal ontvouwd zich subtiel en kruipt langzaam onder je huid! We komen belangrijke momenten uit de jeugd van Mira te weten! de afwijzingen door haar moeder en vroeg overlijden van haar vader.

Dit boek zet aan tot nadenken, het is een sterk debuut! Het verhaal kruipt onder de huid. Is beeldend, ingehouden zonder woede en vooroordeel geschreven!
Achteraf wil je weten hoe het leven van Vera verder is gegaan.

Ik kijk uit naar het volgende boek van Aisha Dutrieux! een schrijfster om in de gaten te houden.

Meer recensies van Fieke van Steenis