Van jeugdcrimineel naar onderwereld

Ik luisterde het boek “Niet geschikt voor publicatie” van Gabrielle la Rose, voorgelezen door Dioni Jurado-Gomez.

Niet geschikt voor publicatie is een boek dat gaat over een strijdbare onberekenbare verknipte jongen die de meest gruwelijke daden niet schuwt. Hij begaat zijn daden uit gevoel voor gerechtigheid en wraak.

Het verhaal speelt zich af in Amsterdam en gaat over Tyrell, een jongen die opgroeit in een disfunctioneel gezin in Amsterdam. Tyrelle loopt rond met een groot geheim! Hij is teleurgesteld in het systeem dat hem moet beschermen tegen misbruik en mishandeling waardoor hij veel tijd op straat doorbrengt en zo in contact komt met Don die in de drugshandel zit en jongeren ronselt voor vechtwedstrijden op illegale plekken..
Na een geweldsincident beland Tyrelle in een jeugd tbs-kliniek, tijdens zijn verblijf daar bedenkt hij een masterplan dat hij “het oogstfeest” noemt. Na zijn ontslag vanuit de jeugd tbs kliniek zet Tyrelle zijn leven in het criminele circuit voort. Terwijl de handel in drugs zijn corebusiness is werkt Tyrelle ook zijn masterplan verder uit. Wat dit masterplan is wordt pas later in het boek duidelijk.

Het boek is vlot geschreven, de voorleesstem van Dioni Jurado-Gomez is een hele goede keuze. Hij brengt het boek tot leven, het Amsterdamse accent, de straattaal alles leeft meer als je het boek luistert. Ik kon het boek moeilijk uitzetten.

Gabrielle la Rose heeft hier een sterk debuut neergezet waarin hij de harde kant van de jeugdcriminaliteit en onderwereld goed heeft verwerkt.

Meer recensies van Fieke van Steenis