wat is vrijheid?

Wij zijn vrij is een debuut van Emily Rekers.

Het boek is vlot en beeldend geschreven in korte makkelijke zinnen.
Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven geschreven waardoor je de innerlijke beleef wereld van alle personages leert begrijpen in al hun complexiteit.
Het verhaal speelt zich af binnen een samengesteld gezin waarin de grenzen tussen de verschillende gezinsleden op scherp staan.
Een stiefvader die de veranderende lichamelijke vormen van zijn puberende stiefdochter opmerkt en vast wil leggen met de camera waarin hij zijn eigen opgewondenheid hierin niet de baas blijft.
De partner van de man die voelt dat er iets niet klopt maar er de vinger niet op kan leggen, jaloers is op de aandacht die haar partner aan haar dochter en stiefdochter geeft.
Een dochter van de man die zich niet gezien voelt door haar vader en naar zijn onvoorwaardelijke liefde hunkert.
De dochter en de stiefdochter die onderling hun grenzen opzoeken en rivaliteit vinden in de hunkering naar aandacht van de vader/stiefvader.

Het is een boek dat je in één adem uitleest, soms wat ongemakkelijk is en schuurt.
Waar ligt de grens tussen ouderliefde en grensoverschrijdende avances? Met deze vraag bleef ik na het lezen van dit boek achter.

Meer recensies van Fieke van Steenis