Onze militaire geschiedenis

30 maart 2017
Was het in 2015 nou herdenken of vieren dat Napoleon 200 jaar eerder definitief was verslagen bij Waterloo? Ondanks dat weinig Nederlanders zich lijken te interesseren voor onze vaderlandse militaire geschiedenis bracht deze gelegenheid aardig wat auteurs in beweging om de Franse tijd opnieuw te beschrijven. Hierdoor was er genoeg keus in de boekhandel om mij te verdiepen in de oorlogen uit de Franse tijd. Daaruit koos ik een boek van de auteur Bart Funnekotter. Ik kende hem al als kundig boekrecensent van het radioprogramma OVT. Daarin prijst hij graag geschiedenisboeken aan die in een jongensboek-stijl geschreven zijn met daarbij altijd wat opvallende wetenswaardigheden. Zijn boek De hel van 1812 is ook zo’n boek. De persoonlijke verhalen van de Nederlanders zijn mooi verweven met het grote verhaal van de mislukte veldtocht. De persoonlijke tragedies geven dit fiasco een menselijke kant. Daarnaast is het vermakelijk om te lezen hoe in gedateerde nette bewoordingen de plaatselijke bevolking word beoordeeld. Ik heb dit boek vlot uitgelezen en hoop dat in de toekomst Bart Funnekotter nog meer onderbelichte delen van onze militaire geschiedenis onder de aandacht zal brengt

Meer recensies van