Wat een debuut van een 70 jarige!

Laat ik beginnen om Hebban & The house of Books te bedanken, dat ik dit boek van Delia Owens mocht lezen.
Dit debuut is er één die er mag zijn, wat een mooi en toch ook spannend verhaal. Het is benoemd als een roman, dat is het ook wel, maar er zitten toch hele spannende delen in. Onder andere de rechtszitting die een belangrijk deel van het boek vormt. Dat heeft wel iets weg van John Grisham, de thrillerschrijver. Dat is dan ook de enige gelijkenis.
Het verhaal begint met een gezin dat midden in het moeras woont. Het is een heel bijzonder gezin, heel armoedig en het kent geen liefde. Vervolgens vertrekken alle gezinsleden één voor één en blijft de hoofdpersoon Kya alleen achter. Aanvankelijk is er haar vader nog, die in zijn heldere momenten best wel aardig voor haar is, echter ook hij vertrekt in een dronken bui. Dan blijft de zesjarige Kya dus alleen achter in het moeras. Ver verwijderd van de bewoonde wereld. De arme Kya verwijt het zichzelf dat ze alleen is achtergebleven: “Lusteloos vroeg ze zich af wat ze had gedaan om iedereen weg te jagen.” Ze kan niet lezen of schrijven, en gaat uiteindelijk met haar 7 jaar één dag naar school. Omdat ze onwetend is over spelling en er vies uitziet, wordt ze meteen die dag al gepest. Reden voor Kya om niet meer naar school te gaan. Tot haar geluk ontmoet ze een paar aardige mensen, waaronder Tate, die haar lezen en schrijven leert. Als ze dat eenmaal onder de knie heeft, groeit ze uit tot een zeer deskundig auteur van natuurboeken met schitterende afbeeldingen. Uiteraard is de rode draad in die boeken het planten- en dierenrijk in het moeras. Ze ontmoet ook minder aardige mensen, zoals bijvoorbeeld Chase. Die doet zich aardig voor, maar alleen maar om haar te gebruiken voor zijn seksuele behoeften. Als Chase dan dood wordt aangetroffen onderaan de uitkijktoren, wordt al snel Kya als verdachte gezien.
Meer kan ik daarover niet vertellen, zonder spoilers te gebruiken. Mooi taalgebruik goed beschreven natuur.
Al met al zeer mooi en soms super spannend boek met mooie en (volgens mij) zeer gedetailleerde en op het wetenschappelijke af, kennis van de natuur in zo’n moeras. Van mij krijgt het boek de volle 5 sterren. Een boek dat gelezen moet worden. Jammer dat ze pas met haar 70e debuteerde, zo’n talent had eerder moeten beginnen met schrijven.

Meer recensies van Ger van der Pluijm