Liefde maakt blind?

Ger van der Pluijm 02 januari 2020
Een goed literair boek met veel psychologische aspecten. Er zitten, denk ik, de nodige auto-biografische aspecten in dit boek, dat zeker niet auto-biografisch bedoeld is. Het boek is in 3 delen verdeeld. De ik persoon, die -helaas- geen naam meekrijgt van Jens - vertelt zijn verhaal op 3 verschillende levensfases, namelijk als 20-jarige, 40-jarige en 60-jarige. In alle fases gaat het hoofdzakelijk over liefdesrelaties, wel met diverse meisjes cq vrouwen. De veelheid aan relaties maken de ik-persoon niet tot een losbol, integendeel. Vooral in zijn jongvolwassentijd is hij hopeloos verliefd, zo reist hij vanuit Denemarken helemaal naar Berlijn met de trein, zonder dat hij een formele relatie heeft met het meisje - dochter van zijn lerares, Sterker nog, ze weet niet eens van zijn komst af.
Het boek is levensecht en mooi geschreven, soms nogal expliciet, maar het is zeker geen feelgood roman.
Guy Doms verwoordt het in zijn Hebban recensie perfect: Het schrijfritme is traag maar stijlvol.
Dit boek als aanloop naar de aankoop van zijn nieuwste roman, De storm, wat ik na het lezen van dit boek zeker zal gaan doen.

Meer recensies van Ger van der Pluijm