Een super boek gebaseerd op gedegen wetenschappelijke gegevens

Mijn verwachtingen waren hoog! Gebaseerd op de connectie die Andy Weir zelf maakt met Isaac Asimov, mijn favoriete SF schrijver sinds mijn YA-fase (dus al zo'n 45 jaar!). En is gebaseerd op de Martian, wel de film gezien, niet het boek gelezen (en ga ik ook niet meer lezen omdat naar verluidt de film het boek goed weergeeft).
Al vanaf de eerste bladzijde werd ik gepakt door dit boek, dus de grote verwachtingen zijn echt meer dan waargemaakt. Wat een goed boek. Geen enkel probleem dat het een klepper van bijna 600 pagina’s is, het is een pageturner van de eerste orde. Nu ben ik wel gewend om dikke pillen te lezen, dus dat scheelt ook wel, maar van mij had het boek 2 x zo dik mogen zijn! Wie weet komt er een vervolg, want het eindigt toch wel met een cliffhanger, waar ik uiteraard niets over mag verklappen in een recensie.
Het verhaal gaat over een ruimtereis naar een ander zonnestel, Tau Ceti (bestaat echt). Er zijn 3 astronauten op weg om een natuurkundig onderzoek te doen naar de problematiek van ‘astrofagen’, die de zon ‘opeten’ (niet letterlijk maar ze absorberen de energie van de zon. Nu is er dat er bij Tau Ceti een planeet is die daar geen last van heeft, dus daar ligt de oplossing voor de aarde.
Omdat de reis naar Tau Ceti vele jaren duurt (~9 maar i.v.m de relativiteitswet voor de aardbewoners wel 13 jaar), zijn de astronauten in coma gebracht en worden kort voor aankomst gewekt. Alleen de hoofdpersoon Ryland Grace ontwaakt uit de coma, de andere 2 zijn overleden. Bovendien heeft Ryland en compleet geheugenverlies, hij kent zelfs zijn eigen naam niet meer. Dat geheugen komt heel langzaam maar zeker terug, waardoor we vele flashbacks krijgen en langzaam maar zeker achter de ontwikkeling van de astrofagen komen en hoe Ryland in dit ruimteschip is terechtgekomen.
Uiteindelijk start Ryland zijn onderzoek naar de astrofagen en komt daarbij in contact met buitenaards leven, Rocky een bewoner van de planeet Tau-Ceti e, door Andy Weir omgedoopt in een meer gebruiksvriendelijke naam Erid. Rocky leeft in een volkomen afwijkende levensomstandigheden – zonder zuurstof maar met o.a. amoniak waardoor allerlei spannende verwikkelingen ontstaan.
De rest van het verhaal moet je echt zelf lezen, het is meer dan de moeite waard!
Superbedankt Hebban en Xanderuitgevers
De volledige 5 sterren van mij.

Meer recensies van Ger van der Pluijm