En zo zet je een fantasy debuut weg! Chapeau!

GerardBerndt 20 oktober 2023
De zeven sleutels | boek 1 | Tom Rijpert

Ik vond het niets! Niets anders dan een magisch goed verhaal. Bijzondere personages door ieder zijn of haar eigen doel van de missie. Fabeltastisch!

Tom heeft voor mij de juiste snaar weten te raken om een debuut in fantasy genre gelijk op een hoog niveau weg te zetten. Op de bovenste plank, als je het mij vraagt.

Waarom dan.
Om hierom.

Vaak zeg ik dat de fantasie begint bij het lezen van de eerste zin, maar bij dit boek begint het al bij het bekijken van de kaft!

Waar het boek over gaat staat op de achterkant of kijk even naar een inkijkexemplaar op internet. Ik geef liever mijn mening over het verhaal en de opmaak.

Wat mij opviel en telkens prikkelde is de manier waarop Tom vraagtekens weglegt voor de lezer. Haakjes die je wilt onthouden dat ze ook echt terugkomen als een antwoord op de vragen. Daarnaast beschrijft hij personages uitgebreid maar laat hij net genoeg over om met je eigen fantasie zelf in te kunnen vullen. (Vind ik altijd wel prettig)

“Ze begon te trillen en als een kompasnaald schoot haar arm plotseling met een enorme kracht naar beneden in de richting van de zee. De Spinster draaide om haar as en viel naar voren over de rand van de klif. Als ze op dat moment niet stevig beet was gegrepen, was ze zonder twijfel naar beneden de golvende diepte in gestort.”

Schitterend!

Er is een fijne regelafstand toegepast wat het lezen gemakkelijker maakt. Ook kinderen met dyslexie zullen het boek prettiger kunnen volgen. (Voor mijn zoon met dyslexie wel)
De namen van de personages zijn niet lastig uit te spreken. Leeftijdscategorie 10+ is terecht.

Dit boek verdient 5 sterren.

Meer recensies van GerardBerndt