Verbluffend verhaal!

GerardBerndt 30 januari 2023
Otis’ Redding

Kijk die kaft dan! Als die niet bij je blijft hangen!

Bij mij wel en ondanks dat ik Mirjam Mous niet kende, heb ik het boek gekocht vanwege de titel en de achterflaptekst (de tekst op de achterkant van het boek).

De titel sprak me aan door de veel voorkomende verwarring met de artiest Otis Redding. Door de apostrof (weglatingsteken) achter de s heeft de titel een heel andere betekenis gekregen: de redding van Otis of Otis zijn redding.

Wat ik opmerkelijk en leuk vind is, dat het verhaal grotendeels helemáál niet over Otis gaat, maar over zijn broertje! In een klassieke transformering van de hoofdpersonage, weet Melvin zich steeds beter staande te houden in de Urbex-wereld, groeit hij en wordt hij meer zeker van zijn eigen kunnen.

Waar het verhaal overgaat staat op de achterkant; dit boek leest razendsnel door de vaak korte hoofdstukken. In het begin van het verhaal kostte het mij wat moeite om de aandacht vast te houden, maar na een aantal verrassende wendingen – die mij echt op een verkeerd been zetten – liet het gebeurde me niet los. Met tot gevolg dat ik het einde helemaal niet wilde lezen, maar in het leven van Melvin wilde blijven.

Het einde verliep wel wat snel. Niet afgeraffeld, maar eerder een einde dat voor mij uitgebreider beschreven had mogen worden. (Doet geen afbreuk aan het perfecte verhaal overigens.)

Ik raad het boek aan, omdat gedachten en uitingen van de hoofdpersoon ongetwijfeld herkenbaar zijn bij de doelgroep. En wie wil er nu niet op een verlaten plek zijn om te beleven wat Melvin overkomt?

Let op: dit is een persoonlijke mening over het boek.

Meer recensies van GerardBerndt