Keten der Vriendschap

GerardBerndt 09 september 2022
Lammert Jans eerste deel van de serie Registers van het Noordland.

Dit eerste boek neemt ons mee naar de wereld van Jona. Een jonge soldaat van de Koninklijke Garde.

Het eerste hoofdstuk start met een indrukwekkende gebeurtenis die verder uitgelegd wordt in het verhaal.

Het mooie aan dit boek is de fijne schrijfstijl, waardoor de meeste zaken prima worden uitgelegd en voornamelijk kunstig beleefd worden door slechts vier (hoofd)personages. Geen lastige namen en helder beschreven kenmerken.

Dit fantasy boek is geen Tolkien of Feist, maar een Van der Harst dat ik met plezier heb gelezen. Vooral het einde is sterk beschreven met een heerlijke hang naar het volgende deel.
Is alles dan goed aan het boek? Mijn persoonlijke mening: nee. Emoties worden iets te gretig weergegeven wat sommige personages soft maken. Ik vind dat zonde. Sommige delen gaan iets te snel, maar dat leest wel snel en zal anderen niet eens opvallen. Enkele stukken vond ik ‘heftig’ te noemen voor de sfeer die het boek me gaf.

Ik raad dit boek aan. Omdat het een eigentijdse manier van vertellen bevat en je merkt dat de schrijver een eigen wereld heeft weten te maken.

De landkaart, ik ben daar dol op, is enigszins simpel opgesteld maar een grote toevoeging aan het boek.

Persoonlijk vind ik het een YA boek dat heerlijk is voor elke fantasy liefhebber. Ik geef dit boek 4 sterren.

Meer recensies van GerardBerndt