Puur verhaal aan de rand van de samenleving

Gerda Brodelet 23 september 2019
Na 'Birk', het romandebuut van de auteur, was ik toch wel benieuwd om nog meer te lezen, nochtans was ik niet volledig overtuigd. Maar 'Zomervacht' is een prachtig verhaal, rauw, puur, ontroerend.
Het verhaal wordt verteld door Brian, een 13-jarige jongen die met zijn vader in een caravan woont ergens op een terrein. Hij heeft nog een gehandicapte broer Lucien, die in een instelling woont. Na de scheiding van zijn ouders, heeft hij geen contact meer met zijn moeder. Door werken aan de instelling verblijft Lucien gedurende de zomervakantie ook in de caravan. De vader laat de verantwoordelijkheid en de zorg over aan Brian.
Het is een boeiend verhaal geworden vooral over de liefde en zorgzaamheid tussen 2 broers, een liefdeloze vader, armoede en de strijd om te overleven. Van bij het begin had ik grote sympathie voor de 13-jarige Brian, die als een vader voor zijn gehandicapte broer moet zorgen.
Het is een speciaal verhaal, minder bizar dan 'Birk', maar heftig en rauw en naar het einde toe heel ontroerend.
Ik kan het enkel maar aanbevelen, zeker voor wie eens wat anders wil lezen dan thrillers en romans.

Meer recensies van Gerda Brodelet