Gaaf, en zet je aan tot nadenken. Wat als…

Gerlinde 27 september 2021
Dit boek zet aan tot denken.
Jaren geleden is dit boek eerder uitgegeven, met een andere omslag weliswaar maar (gelukkig) met hetzelfde indrukwekkende verhaal

Voor mijn opleiding heb ik dit boek moeten lezen en dat was beslist geen straf.

Een klas vraagt zich af hoe de tweede Wereldoorlog en vooral de haat tegen een bevolkingsgroep kon ontstaan.
Hoe kan iedereen nou één man en zijn ideeën zo, schijnbaar zonder na te denken, volgen.

Ze beweren dat dit in deze, hun, tijd nooit weer zo zou kunnen gebeuren.

Hun geschiedenisleraar begint een experiment om hen te laten zien dat structuur, eenheid en groepsgevoel veel gevolgen kan hebben.

Tot het experiment uit de hand dreigt te gaan lopen….

De opbouw is erg goed, je ziet de klas voor je en kunt invoelen wat er gaande is.
Ook de plaats van de gepeste, hij die altijd wat buiten de boot valt, kan je meevoelen.

Dit boek is ook verfilmd en ook deze is erg de moeite waard, evt ook voor in een klas om erna te kunnen bespreken.

Op deze manier komt oorlog en “hoe kan dat ontstaan” veel dichterbij.

Meer recensies van Gerlinde