Bijzonder oorlogsverhaal, tot elkaar veroordeelde nieuwe vrienden met een bijzondere opdracht

Gerlinde 24 februari 2020
Na een korte, bijzondere proloog val je in 'stad der dieven' per direct in het verhaal, verteld door Lev.
Hij is een 17 jarige, wat naïeve jongen, zijn vader is dichter en verdwenen in de oorlog, zijn moeder joods en samen met zijn zusje is zij gevlucht. Lev weigert mee te gaan en blijft achter in Leningrad, in oorlogstijd.

Door een beroving van een dode parachutist komt Lev in de kerker terecht waar hij al snel gezelschap krijgt van Kolja, een jonge deserteur. "Twee cipiers -van wie er één een olielamp vasthield, het mooiste licht dat ik ooit had gezien, mooier nog dan een zonsopgang- kwamen een nieuwe gevangene brengen, een jonge soldaat in uniform die vluchtig de cel bekeek alsof het een appartement was dat hij overwoog te huren"

De twee jongens worden de volgende dag bij de kolonel gebracht die hen de bizarre opdracht geeft om een dozijn eieren te vinden voor de bruidstaart van zijn dochter, om de doodstraf te ontlopen.

Samen gaan ze op pad om deze, ogenschijnlijk onmogelijke opdracht binnen vijf dagen te volbrengen zonder om te komen door de honger, kou of de vijand. Soms raakt de opdracht wat op de achtergrond door hun wil om te overleven.
Ze vinden op hun weg alle verschrikkingen en gruwelijkheden van de oorlog in Rusland, ontmoeten vriend en vijand en raken steeds meer bevriend met elkaar.

Door de manier van beschrijven zit je tijdens het lezen geregeld met een glimlach om je mond. Kolja blijkt een jongen met lef die veel fantasie heeft en geregeld met humor het verhaal lichter maakt.
"' Ik vind niet dat je er Russisch uitziet. Als ik moest gissen zou ik zeggen dat je een Jood was' 'Daar schelden wij hem ook steeds voor uit', zei Kolja terwijl hij grijnzend door mijn haar woelde. 'Onze kleine Jood! Hij wordt er stapelgek van, maar moet je die neus zien. Als ik zijn familie niet kende zou ik zweren dat hij een smous was'."

Ook de vriendschap die ontstaat, de mooie taal en de uitgebreide beschrijvingen van wat er te zien is, de omgeving en de mensen maakt dit boek tot bijzonder.
Alles is zo beschreven dat je het voor je ziet wat in een enkele geval zorgt dat je het boek even weg wilt leggen maar meestal vraagt om snel door te willen lezen.
Een heel enkele keer lijkt de vaart wat uit het verhaal te zijn en soms gaat het juist wat te snel maar over het algemeen een prachtige beschrijving van een bijzonder verhaal.

Meer recensies van Gerlinde